Julemærkefonden driver de danske Julemærkehjem, der hjælper børn i Danmark til at få et bedre selvværd og blive del af et fællesskab. Tidligere kom de fleste indtægter til at drive Julemærkehjemmene fra salget af Julemærket. Men fordi vi i dag sender færre breve end tidligere, er støtten fra andre initiativer blevet helt central for hjælpearbejdet.
I dag er der fem Julemærkehjem i Danmark, der hvert år hjælper 1000 børn i alderen 7-14 år med at få en bedre barndom. Daniel er en af dem, der har fået fornyet livskvaliteten efter et ophold på Julemærkehjem. For blot et år siden isolerede han sig og trøstespiste foran computeren, og i frikvartererne sad han altid alene med sin telefon.
– Når du er på Julemærkehjem, så sover man sammen, man spiser sammen, man dyrker motion sammen, du laver alt sammen med dine venner heroppe. Det er bare ubeskriveligt, hvor glad jeg er for de venner, jeg har fået, siger Daniel, der går i 8. klasse uden for Aarhus.
For Daniel har opholdet betydet en massiv forandring i hans selvværd, og en fornyet lyst til at komme tilbage til sine gamle venner.
– Jeg skal ikke være bekymret for, om der er nogen, der vil lege med mig, jeg skal ikke være bekymret for, om jeg bliver holdt udenfor, eller om jeg bliver nedgjort. Jeg føler ligesom, at jeg er blevet til noget, og at jeg lige er gået i gang med livet, siger Daniel.
Støt med julestjerner
For andet år i træk støtter Plantorama Julemærkefonden med kampagnen ”Giv et barn smilet tilbage”. Plantorama donerer fem kroner til Julemærkefonden for hver luksus julestjerne, der sælges frem til den 24. december.
– Det er jo fantastisk at kunne hjælpe med at sætte fokus på og støtte op om det gode arbejde Julemærkehjemmene gør for så mange danske børn. Sidste år nåede vi op på 100.000 kroner, vi kunne donere til Julemærkefonden og det håber vi selvfølgelig på at overgå i år, siger Kirsten Susanne Jensen, der er marketingchef i Plantorama.
Donationer gør det muligt
Et ophold på Julemærkehjem varer ti uger og er gratis for børnene. Det koster dog 79.000 kroner, der finansieres gennem salg af Julemærket, indsamlinger og donationer fra blandt andre Plantorama.
– Vi er så taknemmelige for samarbejdet med Plantorama, for det er i sidste ende sådanne samarbejder, der gør, at vi kan fortsætte vores arbejde. De børn, der kommer til os, har mistet troen på sig selv. På Julemærkehjemmene lærer vi dem at indgå i fællesskaber, og vi ser dem blomstre op, siger Katrine Svarre Müller, der er chef for kommunikation og strategiske partnerskaber hos Julemærkefonden.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)