Kundernes ønske om mere robusthed vil forventeligt føre til, at de vil producere på flere lokaliteter, at de vil få flere leverandører, og at de vil have større lagre, skriver Børsen.
Kundernes forsyningskæder vil blive mindre globale og mere regionale. Dertil kommer en øget protektionisme, når politiske ledere vil lægge pres på private virksomheder for at tilgodese den lokale beskæftigelse.
De handelsruter, som er gået fra Østen til Vesten, fra Asien til Europa og fra Asien til USA, og som A.P. Møller-Mærsk hidtil har tjent sine penge på, vil derfor ændre sig og bliver afløst af mindre og mere regionale handelsruter.
Dette vil grundlæggende udfordre Mærsk, der har som sin ambition haft at blive en global logistikvirksomhed. I fremtiden vil der nemlig være et mindre behov for store skibe, der sejler containere rundt om jorden. Mærsk kan blive voldsomt og strukturelt presset i sin kerneforretning.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)