Det er de færreste danske virksomheder, som i dag har taget verdensmålene til sig, og verdensmålene bliver i alt for ringe grad brugt som en motor til vækst, skriver Børsen.
Virksomhederne arbejder ikke med verdensmål ud fra et kommercielt afsæt, men bruger verdensmålene primært i branding- og kommunikationsøjemed. Særligt de små og mellemstore virksomheder med 10-100 medarbejdere halter efter.
Årsagerne er flere. Der er smv’er (små og mellemstore virksomheder – red.), som ikke har fået øje på verdensmålene, og som ikke kan gennemskue, hvordan verdensmålene kan implementeres og føre til nye markeder, nye kunder eller nye produkter.
Og der er smv’er, som oplever mangel på både kompetencer og ressourcer til at arbejde med verdensmål. I modsætning til store virksomheder råder de ikke over afdelinger, som arbejder specifikt med bæredygtighed og innovation.
24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.
Vær med til at sikre avisens fremtid
29,-/uge Mindstepris 749,-
Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md. | 19,-/uge Mindstepris 989,-
Min. abonnementsperiode: 1 år – kun 989kr. pr. år Spar 1560 kr. |