De største bilforhandlere har fortsat svært ved at hamle op med indtjeningen pr. ansat hos deres mindre konkurrenter. Men nye tal viser, at de største forhandlere øger deres indtjening markant, og dermed lukker de noget af gabet.
Åbenbart er højkonjunktur lig med sød musik fra bilradioen for de største bilforhandlere, som øger indtjeningen pr. ansat markant og henter ind på deres mindre konkurrenter, der ellers normalt er bedst til at tjene penge. Det viser Autoanalysen 2018, som Deloitte har udarbejdet sammen med Bilbranchen i DI.
Analysen viser en fremgang på 10,3 pct. i indtjeningen i 2016 hos de største forhandlere (over 50 ansatte) til 64.900 kr. pr. ansat. De mellemstore (11-25 ansatte) og store (26-50 ansatte) forhandlere leverer henholdsvis et fald på 2,1 pct. til 95.300 kr. pr. ansat og en svag stigning på 0,7 pct. % til 88.400 kr. pr. ansat. Samtidig er den foreløbige tendens for 2017 – hvor halvdelen af forhandlerne på nuværende tidspunkt har indleveret regnskab – at de største oplever yderligere fremgang.
”Det, vi kan se, er, at de største forhandlere nu høster fordelene af deres størrelse i en højkonjunktur, hvor de har kapaciteten til at presse flere biler gennem systemet, og hvor deres omkostninger vejer mindre. Vi ser også, at sammenlægningerne og de langsigtede investeringer i nye forretningsmodeller og koncepter begynder at give afkast”, siger Lars B. Nielsen, partner i Deloitte og ekspert i bilbranchen.
Tid til at trimme og investere i fremtiden
Branchedirektør for Bilbranchen i Dansk industri, Thomas Møller Sørensen, vurderer, at det er nu bilbranchen skal skære ballasten fra og trykke på speederen.
”Det er nu, i de gode tider, virksomhederne skal trimme udgifterne og investere i fremtiden. Det handler kort sagt om, at forhandlerne skal finde de smarte løsninger, der bringer dem endnu tættere på kunderne. Den teknologiske udvikling er hastigt i gang med at ændre branchen, og virksomhederne skal investere klogt, hvis de skal kunne følge med”, siger Thomas Møller Sørensen.
Autoanalysen omfatter regnskaber fra over 300 bilforhandlere med mere end 10 ansatte. Analysen er udført i april 2018 og omfatter regnskaber for 2016. Analysen viser desuden en foreløbig tendens for 2017, da cirka halvdelen af forhandlerne har indleveret regnskab for 2017. Autoanalysen sammenligner traditionelt ikke de mindste bilforhandlere (0-10 ansatte) med de større forhandlere, fordi forretningsmodellerne er meget forskellige, hvor de mindste ofte er rene brugtvognsforhandlere.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)