Lunten er kortest ved yngre bilister

En ny analyse, som GF Fonden har udarbejdet i samarbejde med Erfarne Billister, viser, at det især er de yngre billister ml. 18 – 39 år, der har den korteste lunte i trafikken. Eksperter mener, at der skal findes en løsning. Foto: Arkivfoto/GF Forsikring

VREDE BILISTER GØR VEJENE USIKRE: Vrede bag rattet smitter på de danske veje, og det kan give farlige situationer. Og det er især de unge, som har en kort lunte bag rattet. Det viser en ny analyse, som kommer kort efter, at trafikminister Trine Bramsen har meldt ud, at god trafikadfærd fremover skal være en del af kørekortundervisningen. Alle er enige om, at der skal gøres noget ved problemet – men eksperter har forskellige bud på løsninger.

En bil ligger lige bag din kofanger, selvom du kører den lovlige hastighed, en hilsen med hornet og en strittende langefinger. Scenarier som disse er ikke sjældne i den danske trafik det viser en ny analyse, som GF Forsikrings Fond har udarbejdet i samarbejde med Erfarne Bilister, da trafiksikkerhed er et fokusområde for GF Fonden. Det er sket kort efter, at trafikminister Trine Bramsen tidligere har udtalt til Ritzau, at god adfærd i trafikken skal have større fokus i en ny og revurderet kørekort-undervisning.

I analysen fremgår det bl.a., at hvor det i GF’s tidligere undersøgelser var de midaldrende bilister, der udviste mest vejvrede, er det nu de yngre bilister mellem 18 og 39 år, der har de korteste lunter i trafikken. Og ifølge kørelærer Carina Bach er det en hård pille at sluge.

– Jeg synes, at det er en forfærdelig udvikling, da vi gør meget for at lære nye bilister at opføre sig ordentligt. Vi gør meget ud af adfærdstræning for nye bilister, men det ændrer sig desværre nok, når man rigtigt kommer ud bag rattet.

Carina Bach er foruden at være kørelærer også medforfatter til bogen Stop Trafikal Egoisme sammen med Kristian Pihl Lorentzen, som er transportordfører for Venstre. Hun mener, at det er vigtigt, at vejvreden blandt de unge og bilister nedbringes.

–  Den tendens vi ser nu, skal vi have vendt, for ellers risikerer vi, at antallet af tilskadekomne og dræbte i trafikken stiger. De tal har været faldende i de sidste år, og den udvikling skal vi følge. Der har i flere år været fokus på bilisters adfærd, der har omhandlet alkohol, stoffer og brug af telefonen i trafikken, som har virket. Men vejvrede i trafikken er bestemt også en faktor, som vi skal forholde os til. Derfor skal vi i Danmark være bedre til at ændre denne adfærd, og det skal vi kørelærere fortsat være med til at påvirke, fortæller Carina Bach.

Køreskolerne under lup

Flere eksperter peger på, at en del af løsningen kan være at styrke køreskoleundervisningen, ved i højere grad at sætte adfærd på skoleskemaet – det er bl.a. skrevet ind i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan, at køreundervisningen skal gøres bedre, og Carina Bach mener, at netop det at tale adfærd med de kommende bilister er det rette sted at sætte ind.

– I hele undervisningsforløbet skal man tale om adfærd, men der er én lektion, der lægger tungt vægt på dette. Men det er en lang og tung lektion i forløbet, så man kan være nervøs for at nogle ser lettere på denne lektion. Der findes desværre eksempler i medierne på, at nogle køreskoler har set meget let på den nødvendige og lovpligtige undervisning. Man skal som kørelærer se en ære i sit arbejde, så nye bilister er klædt ordentligt på, siger Carina Bach.

En ændring i adfærden allerede inden man sætter sig ind bag rattet, er et vigtigt skridt på vejen til at nedbringe vejvreden. Det fortæller Mikkel Holm Sørensen, der er adfærdsstrateg hos konsulentvirksomheden Implement.

– Unge mennesker er nemmere at påvirke i deres adfærd, og ved at give dem råd og vejledning i, hvordan man behersker sig trafikken kan vejvreden nedbringes i fremtiden. Vi skal samtidigt lære de unge, at de skal give rådene videre til deres forældre, og at de skal være kritiske over for deres forældres måde at køre på. Forældres adfærd smitter af på deres børn – det er velkendt, men ved at børnene taler op om dårlig kørsel, kan forældrene opdage, hvordan de selv kører.

Carina Bach mener, at kørelærerne har et stort ansvar for at nedbringe vejvrede i Danmark, men for personer, der allerede har kørekort, skal der yderligere indsatser til:

– Som kørelærer, borger i Danmark og ikke mindst som mor til to unge bilister mener jeg, at der skal komme et forslag om efteruddannelse af bilister i adfærd. Adfærden ved erfarne bilister er virkelig svær at ændre, og det er desværre ikke den gode bilists adfærd, der smitter i trafikken. Det er vejvrede, der smitter.

Debatten fortsætter på Folkemødet på Bornholm fredag den 17. juni kl. 12 i F&P’s telt på Ydermolen på Allinge Havn.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)