Landsbyhøjskolens formand Tyge Mortensen styrede slagets gang, da den anden digitale workshop om mikroturisme blev afviklet onsdag d. 17. marts 2021. På dagsordenen var skabelsen af autentiske turismeoplevelser, der kan imødekomme en stigende efterspørgsel blandt turister på nære og lokale turismeprodukter.
– Interessen for natur, økologi og autenticitet vinder frem på flere planer. Mange skifter for tiden den faste base i byen ud med bolig eller fritidshus på landet i deres søgen efter åbne vidder og lettere adgang til natur. Mikroturisme er i den grad et erhvervseventyr, som ligger og lurer, indledte formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard og fortsatte:
– Vi har et unikt produkt i landdistrikterne, som i stigende grad er blevet en eftertragtet vare. Vi ser turistaktører pible frem med små bed & breakfasts og gårdbutikker, men potentialerne er der for at drive det endnu længere. Mikroturismevirksomheder er med til at stimulere et områdes attraktivitet og skabe lokal tilknytning for den private, der kan justere sin egen andel i eventyret. Skal eventyret for alvor udfoldes, er det afgørende, at private og offentlige aktører samarbejder om arbejdet med at formidle den lokale følelse og autencitet, sagde han indledningsvist, da han bød velkommen til dagens program.
Den digitale mikroturismekonference, der blev afviklet i regi af Partnerskab for Mikroturisme, bød denne gang også på en workshop som en del af programmet, hvor deltagerne kunne få konkrete værktøjer til udvikling af turismeerhverv. Workshoppen indeholdt tre spor indenfor markedsføring, produktudvikling og salgsoptimering ved tre forskellige moderatorer, og godt 100 deltagere lyttede interesseret til dagens oplægsholdere og tog del i erfaringsudvekslingen i de tre workshops.
Pakketering og autenticitet
Fra konsulentvirksomheden opbakning Nordic Destination medvirkede Thomas Kerstein som både moderator på workshoppen om produktudvikling og som oplægsholder, og han indledte sin præsentation med spørgsmålet:
– Guide, aktør eller Tommy? Man skal vide, at det er Tommy, turisterne gerne møde. Tommy, der har levet sit liv i området, eller stadig gør det, og som brænder for at vise nye mennesker rundt og dele ud af sig selv. Når man har unikke aktører og unikke områder, så handler det om at tænke det ind i en større værdikæde, hvor man samarbejder på tværs. Mols Bjerge ruten er et blændende eksempel på netop pakketering (med flere involverede i én løsning red.) og udnyttelse af de lokale værdikæder. De populære vandreruter er tilføjet lokale guides og lokal gastronomi, og for en skarp pakkepris kan man gå langs de smukke, afmærkede ruter i Mols Bjerge og undervejs blive trakteret med en fornem frokostservering fra en lokal kro. Det er ikke længere en gåtur, det er en vandreoplevelse. I skal huske, at I har adgang til noget, der for andre mennesker er fuldkommen unikt – så tilfør det den værdi, det fortjener!
Konferencen indeholdt oplæg fra en række fagfolk, der kunne give deres bedste bud på at imødekomme turisters stigende interesse for autentiske oplevelser under deres ophold, så deltagerne kunne gå derfra med blod på tanden, et udbygget netværk og nye værktøjer at skrue på. Iblandt oplægsholderne var også Dennis Grauslund, adjunkt ved Professionshøjskolen UCN, direktør i Destination Sjælland og formand for Danske Destinationer, Jens Müller, turismekonsulent Eskild Hansen og medlem af Udvalget for Landdistrikter og Øer, Mette Hjermind Dencker.
Bedre muligheder for at skabe synlighed for attraktioner
En af de mange ting, der blev fremhævet på konferencen, er behovet for at sikre en markant bedre mulighed for skiltning af turisme og erhvervsliv i landdistrikterne. Bedre synlighed ved eksempelvis motorvejsafkørsler, vil kunne tiltrække flere kunder til erhvervsliv- og detailhandel og flere brugere til lokale restauranter, bycentre og kulturliv, forklarer Steffen Damsgaard:
– Det bør gøres muligt at sikre turismens og erhvervslivets tydelighed i bybilledet, blandt andet ved motorvejsafkørsler, fordi det kan være med til at skabe den nødvendige opmærksomhed for lokale seværdigheder, restauranter, bycentre, attraktioner eller kulturtilbud. Dét ønske står endnu stærkere efter en lang og svær coronanedlukning, som har slået en masse turismeaktører tilbage til start, når det kommer til synlighed og markedsføring.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)