Nye tal: Dansk spiritus fortsætter flot vækst, men eksporten halter efter

Det går fremad for de danske destillerier, der ifølge nye tal fra Dansk Erhverv forventer at fordoble sin produktion i 2020 i forhold til 2019 – et år, som i sig selv var et rekordår: her producerede danske destillerier nemlig hele tre gange så meget som i 2017. Tallene stammer fra en rundspørge, som Dansk Erhverv for tredje år i træk har gennemført for VSOD for at tage temperaturen på den danske spiritusbranche.

Stor tiltro til potentiale

I takt med den stigende produktion er antallet af medarbejdere i branchen steget med 60%, og det er begge tendenser, som ifølge branchen selv står til at fortsætte. Således svarer 78%, at de forventer at have flere ansatte om 5 år og hele 90% ser vækstpotentiale for dansk spiritus

Hos brancheforeningen VSOD, der repræsenterer de danske vin- og spiritusimportører, -grossister og -producenter, afspejler tallene, at dansk spiritus har vundet større anseelse blandt forbrugerne.

”Vi kan se, at stadig flere har fået øjnene op for, at vi i Danmark har nogle meget dygtige håndværkere, der kan deres kram. Det er et nyt kapitel i historien om New Nordic, der benytter lokale råvarer fra bestemte egne til at producere unikke smagsoplevelser, og det er noget, der har en enorm tiltrækningskraft – både herhjemme og i udlandet,” fortæller Kim Møller-Elshøj, som er formand for Danske Destillerier & Spiritusproducenter under VSOD.

Lokalt forankret, globalt udfordret

Den store tiltrækningskraft kan mærkes bredt i branchen, hvor hele 80% af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de oplever en øget efterspørgsel på deres produkter. Samtidig har hele tre ud af fire destillerier åbent for besøgende og spiller dermed en vigtig rolle med at tiltrække turister til lokalområderne. Tal fra Visit Denmark viser nemlig, at for næsten hver tredje udenlandske turist er madoplevelser årsag til at vælge Danmark som rejsedestination.

Til trods for den stigende popularitet, har størstedelen af de danske destillerier stadig svært ved at slå igennem udenfor Danmark. Det er således kun én ud af fem, der eksporterer mere end 20% af deres salgsvolumen. Hos VSOD mener man, at situationen skærper behovet for at understøtte destillerierne ved at nå bredere ud til flere potentielle forbrugere.

”Situationen viser, at selvom der heldigvis er høj optimisme og store planer, er det ikke et sikkert home-run endnu for dansk spiritus. Vi står overfor et internationalt marked med nogle veletablerede konkurrenter med en lang historik og tradition, og det gør det svært at slå igennem som ny spiller. Jeg tror, det vil kunne give branchen et solidt rygstød, hvis vi i højere grad bruger Danmarks gode image indenfor gastronomi og fødevareproduktion aktivt til at markedsføre de danske destillerier. Vi ved, at efterspørgslen er der, så vi skal bare vise verden, at Danmark har alt det, de søger,” fortæller Kim Møller-Elshøj.

Om undersøgelsen Danske Destillerier:

Undersøgelsen er gennemført som spørgeskemaundersøgelse i september 2020 blandt danske destillerier og producenter i Danmark, som har indberettet produktionsdata for det foregående år. I alt har 18 virksomheder deltaget i undersøgelsen. Alle virksomheder har ikke svaret på alle spørgsmålet, blandt andet fordi nogle af virksomhederne er nystartede og derfor ikke har haft mulighed for at svare på spørgsmål, som ligger før deres etablering. Det elektroniske spørgeskema er sendt til 61 destillerier, hvilket betyder, at 30 procent af de adspurgte har medvirket i større eller mindre grad i tendensanalysen. Der må derfor tages forbehold for, at undersøgelsen ikke afspejler samtlige destillerier og producenter i Danmark.

Dette er dog ikke unormalt ved brancheanalyser af denne karakter, og tendensanalysen må siges at give det bedst mulige billede af udviklingen og tendenser branchen for danskproduceret spiritus, som er under hastig udvikling.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)