Online rådgivning skal nå ud til flere unge med kognitive funktionsnedsættelser

Ungdommens Røde Kors udvider sit online rådgivningstilbud, Ung på Linje, så det bedre kan rumme unge med kognitive funktionsnedsættelser – både som brugere og som frivillige.

Sociale medier er en uundværlig del af danske unges hverdag. Men for unge med fx autisme eller ADHD kan det være en ekstra udfordring at begå sig i det virtuelle univers. Unge med kognitive funktionsnedsættelser har ofte svært ved at aflæse sociale koder og kan let overskride egne eller andres grænser.

Derfor udvider Ungdommens Røde Kors sin ung til ung-rådgivning på telefon og chat, så flere unge med kognitive funktionsnedsættelser kan få hjælp og vejledning via tilbuddet kaldet Ung på Linje.

“Unge med kognitive funktionsnedsættelser er i højere grad afskåret fra fællesskabet end andre unge – og samtidigt har de svært ved at begå sig på sociale medier, som fylder ekstremt meget i mange unges hverdag. Hvis man vil have dem med i fællesskabet, så skal vi støtte dem til at aflæse de skjulte sociale koder – også online,” siger Troels Boldt Rømer, der er landsforperson i Ungdommens Røde Kors.

To tilbud lægges sammen

Ung På Linje har eksisteret i 30 år som rådgivningstilbud til alle danske unge, der mangler en at snakke med. Når du ringer eller chatter ind, bliver du mødt af helt almindelige unge frivillige, som er klar til at lytte og snakke om de problemer og tanker, unge har. Knap 3.000 unge kontakter hvert år Ung på Linje.

For tre år siden etablerede Ungdommens Røde Kors et lignende tilbud målrettet unge med kognitive funktionsnedsættelser. Tilbuddet hedder Os Online, og potentialet har vist sig at være så stort, at organisationen nu slår de to tilbud sammen. På den måde kan der sidde flere og bedre uddannede frivillige klar for at hjælpe danske unge både med og uden kognitive funktionsnedsættelser.

”Vi får samlet set et bedre rådgivningstilbud med flere ressourcer tilknyttet. Det giver også et meget bedre tilbud for unge med kognitive funktionsnedsættelser. De frivillige får en god træning i at kommunikere med disse unge, så de bliver taget godt i mod, selvom deres adfærd kan virke upassende eller stødende,” siger Louise Dyrholm, som er konsulent for Ung på Linje i Ungdommens Røde Kors.

Sammenlægningen gennemføres 1. september 2020.

Rejsen fra bruger til frivillig

Ungdommens Røde Kors har desuden et mål om at engagere flere frivillige til Ung på Linje blandt de unge, som selv har kognitive funktionsnedsættelser.

”Vi har en målsætning om at få flere af vores brugere til efterfølgende at blive frivillige. Vi sætter altså fokus på rejsen fra bruger til frivillig,” siger Louise Dyrholm.

Det er takket være støtte fra Den Sociale Fond og Novo Nordisk Fonden, at Ungdommens Røde Kors kan udvide kapaciteten i Ung på Linje og dermed nå ud til flere danske unge.

FAKTA

  • Ung på Linje får knap 3.000 henvendelser fra unge om året. Med støtte fra Den Sociale Fond er det målsætningen at nå ud til 4.000 unge om året.
  • Top-fem over de emner, unge henvender sig med, er ensomhed, kærlighed, seksualitet, psykiske lidelser og problemer i familien.
  • 35 procent af alle henvendelser kategoriseres som ”alvorlige”, mens cirka fire procent kategoriseres som ”akutte”.
  • Os Online er støttet af Novo Nordisk Fonden

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)