Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.
Det er ferie og biler med campingvogne indtager i stort antal de danske veje. Og når det er tid til at strække benene, holder campingfolket ofte ind på en rasteplads, hvor der er parkeringsmuligheder.
Men ikke alle p-båse på rastepladserne må benyttes af campingvogne, og det sker desværre, at campingvognene holder parkeret i lastbilernes p-båse.
Og det er et problem for lastbilchaufførerne, som er afhængig af parkeringspladserne for at holde deres lovpligtige hvil, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
-Selvom det er sommerferie, så skal der stadig transporteres varer rundt i Danmark, og lastbilchaufførerne er helt afhængige af, at kunne holde deres hvil på de danske rastepladser, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.
-Derfor stilles chaufførerne i en uacceptabel situation, hvis pladserne til lastbiler er optaget af biler med campingvogne. For så bliver de tvunget til at holde ulovligt eller bryde køre- og hviletidsreglerne i jagten på en parkeringsplads.
De danske rastepladser er ofte indrettet med forskellige parkeringsområder for biler, campingvogne og lastbiler, og når campingvogne holder på lastbilernes parkeringspladser, kan det skyldes, at de ferierende bilister ikke er opmærksomme på reglerne.
-En bil med campingvogn kan ofte ikke være på en normal parkeringsplads, og hvis man ikke kender reglerne, kan det være grunden til, at de finder en større plads, som er beregnet til lastbiler, siger Anders Jessen, som derfor henstiller til, at campingfolket er opmærksomme på skiltningen og reglerne på rastepladserne.
Der er i forvejen mangel på rastepladser til lastbilchauffører i Danmark, og derfor arbejder ITD for, at der etableres flere rastepladser.
– ITD har tidligere foreslået, at der blev afsat 200 mio. kroner til rastepladser for at løse det stigende problem med overbelægning på rastepladserne. Med infrastrukturaftalen fra sidste år blev der afsat 50 mio. kr. til formålet, og det hjælper et stykke af vejen, men løser ikke de kapacitetsproblemer vi oplever i dagligdagen, siger chefkonsulent Anders Jessen.
Det er Vejdirektoratet, der er ansvarlig myndighed for rastepladserne langs motorvejsnettet, og du kan læse mere om de danske rastepladser og reglerne for brugen her.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)