Pandemien har sat skub i ældres nethandel

Covid-19 har givet et ekstra rygstød til nethandlen, som allerede i mange år har set opadgående tendens. Stigningen er blandt andet båret frem af ældre danskeres øgede nethandel under pandemien.

Rekordmange danskere hiver varer ned fra de virtuelle hylder i danske og udenlandske webshops.

Således svarer 79 pct. af alle danskere mellem 16 og 74 år, at de har handlet på nettet inden for de seneste tre måneder, svarende til rundt regnet 3.4 millioner nethandlende personer.

Dette er 7 pct. procent flere end i 2019, hvor 3.2 millioner handlede på nettet, svarende til 74 pct. af alle danskere mellem 16-74 år.

”Antallet af danskere, som handler via nettet tager et markant spring opad i 2020. Mellem 2019 og 2020 er der kommet 220.000 nye internethandlende, hvilket er det største antal nye internethandlende siden 2007,” forklarer chefkonsulent i Danmarks Statistik Agnes Tassy.

”Noget tyder altså på, at COVID-19 i den grad har pustet til et allerede ret mættet marked.”

Besvarelserne i denne undersøgelse blev indsamlet i månederne marts-maj 2020, og beskriver danskernes internethandel inden for de seneste tre måneder før besvarelsestidspunktet. Det betyder, at året 2020 i statistikken både belyser nethandel før og under nedlukningen af samfundet.

Andel af befolkningen som har handlet på nettet (seneste tre måneder)

figur1

Kilde: Danmarks Statistik, www.statistikbanken.dk/BEBRIT07

Især den ældre del af befolkningen tog nethandlen til sig

Nethandlen er i perioden 2019-2020 vokset mest i den ældre del af befolkningen. Blandt de 70-74 årige steg antallet af personer, som havde handlet på nettet med 16 pct., hvilket er den højeste relative vækst set i alle aldersgrupper.

Væksten i de ældres nethandel betød, at hvor 45 pct. af alle danskere mellem 70-74 år i 2019 havde handlet på nettet inden for de seneste tre måneder, så havde 53 pct. gjort det samme i 2020.

”Generelt set, så er den ældre del af befolkningen dem, som nethandler mindst,” forklarer chefkonsulent Agnes Tassy.

”Men efter COVID-19’s indtog ser vi for første gang nogensinde, at over halvdelen af de 70-74 årige havde handlet på nettet inden for en tremåneders periode.”

Den næststørste procentvise vækst i nethandel fandt sted blandt de 55-59 årige, hvor 13 pct. flere nethandlede i 2020 sammenlignet med 2019, efterfulgt af de 20-24 årige, som så en stigning på 12 pct. i nethandel.

Ser man på de absolutte tal, er det i de antalsmæssigt større aldersgrupper 20-24, 50-54 og 54-59 år, at flest nye internethandlende er kommet til.

Andel af befolkningen som har handlet på nettet inden for de seneste tre måneder

figur2

Kilde: Danmarks Statistik, særkørsel på baggrund af www.statistikbanken.dk/BEBRIT07

Flest har købt tøj og sko og streaming

Især tøj og sko har været prioriteret højt i de nethandlene danskeres digitale indkøbskurve. Således købte 51 pct. af befolkningen mellem 16-74 år tøj eller sko på nettet i månederne mellem januar og maj 2020.

Blandt fysiske varer købt via nettet var fastfood og færdiglavet mad fra restauranter den næstmest populære varegruppe. Dette svarede 40 pct. af alle danskere mellem 16-74 år at have købt online i perioden.

Lægger man alle fysiske varer sammen, så havde 77 pct. af alle danskere i den undersøgte aldersgruppe købt en fysisk vare over nettet mellem januar og maj 2020.

Kigger man på de digitale varer, som kan købes online, så var streaming-abonnementer den mest populære. Her svarede 49 pct. af den danske befolkning mellem 16-74 år at have købt abonnementer såsom Netflix, HBO, Blockbuster eller YouSee.

Den næstmest populære varegruppe blandt de digitale varer var billetter til biograf, koncert, teater eller oplevelser, hvor 38 pct. svarede at have købt sådan et produkt online. I alt 70 pct. af befolkningen havde købt mindst én eller anden form for digital vare over nettet mellem januar og maj 2020.

Tabel: 16-74 åriges køb af fysiske varer via nettet de seneste tre måneder. Januar-maj 2020

Pct.
Mindst én fysisk vare 77
Tøj og sko 51
Restauranter og fastfood 40
Hjem og have 30
Computer, tablet, mobiltelefon eller tilbehør 24
Elektronik 23
Kosmetik, skønhed og wellness 22
Medicin eller kosttilskud 20
Bøger, magasiner og aviser 19
Sportsudstyr 18
Legetøj eller børneprodukter 17
Mad eller drikke fra supermarkedet eller måltidskasser 17
Rengøring eller personlig hygiejne 13
Cykel, knallert eller bil 11
Film eller serier på DVD eller Blu-Ray 7
CD’er eller vinylplader 3

Kilde: Danmarks Statistik, www.statistikbanken.dk/BEBRIT08

Tabel: 16-74 åriges køb af digitale varer via nettet inden for seneste 3 måneder. Januar-maj 2020

Pct.
Mindst én digital vare 70
Film eller serier fx Netflix 49
Billetter til bio, koncert, teater 38
Musik fx Spotify 36
Spil online 23
Software, apps eller opgraderinger 22
Tilmeldt internet- eller mobilabonnement 19
e-bøger, online magasiner 18
Tilmeldt el, vand, varme, skraldeservice 17
Fitness- og sundhedsapps 12
Andre betalte apps 10
Billetter til sportsbegivenheder 7

Kilde: Danmarks Statistik, www.statistikbanken.dk/BEBRIT08

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)