Politiet: HVEM ER DET?

Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi har i perioden fra den 17. juli til den 21. juli 2023 modtaget seks anmeldelser om snyd mod ældre mennesker i Lolland og Guldborgsund kommune. Anmeldelserne efterforskes som bedragerier, og gerningsmændene har i alle sagerne ringet til ældre medborgere og udgivet for at være fra deres bank.

Opkalderen – den falske bankmand – har fortalt borgerne, at der var overførsler til udlandet i gang fra borgerens konto. Den hjælpsomme, men falske bankmand har så sendt ”en medarbejder” til den ældres bopæl for at sikre deres hævekort hos banken. I alle tilfælde er hævekortene bagefter blevet misbrugt i hæveautomater.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi offentliggør nu billeder af én af måske flere formodede gerningspersoner. Han beskrives som:

Mørk med solbriller, mundbind, tatovering på hals (skrift) og finger, hvid skjorte, mørke bukser, mørke sko.

Billederne er fra flere hæveautomater på Lolland og Falster og er fra den 17. juli 2023.

Kender du pågældende eller er i besiddelse af informationer om pågældendes opholdssted, så kontakt politiets servicecenter på telefonnummer 1-1-4.

Bedrager

 

Mistænkt bedrager 1

 

 

Gode råd til at undgå at blive snydt
En god huskeregel er, at hverken banker, myndigheder eller virksomheder ringer til borgere og bede om adgang til netbank, om pengeoverførsler eller spørger til koder til hævekort, MitID eller NemID.

  • Udlever aldrig koder eller følsomme personoplysninger over telefonen
  • Afbryd samtalen, hvis du har mistanke om svindel – og du behøver ikke at være høflig
  • Er du i tvivl, så ring til bankens eller myndighedens hovednummer foretag et kontrolopkald
  • Er du kommet til at udlevere dine oplysninger, så ring straks til banken og få din konto spærret samt ring til politiet på tlf. 1-1-4.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)