Sådan virker reklamer

Reklamer. Hver dag menes det, at vi ser gennemsnitligt 19 reklamer om dagen. Det tal er endda lavt sammenlignet med andre steder i verdenen, hvor antallet ser helt anderledes ud. Spørgsmålet i denne omgang bygger dog ikke så meget på, hvor mange reklamer vi dagligt udsættes for, og hvor mange firmaer der egentligt kigger med, når vi browser nettet, men mere hvilke reklamer der går ind og har en effekt på os som forbrugere. Med andre ord er det relevante spørgsmål, hvad der skal til for, at en reklame kan klassificeres som effektfuld og succesrig.

 

Som udgangspunkt findes der en række egenskaber en reklame bør besidde for, at den erindres i vores hukommelse og i sidste ende får os til at købe det pågældende produkt, der reklameres for. For eksempel er det vigtigt, at producenten tager højde for, hvem man ønsker at henvende sig til med reklamen. På en side som Maria Casino, der er kendt for sit store udbud af onlinekasinospil og farverige spillemaskiner, har man gennem en længere årrække fokuseret på at ramme den rigtige målgruppe, og netop dette fokus er alfa og omega, når vi taler virkningsfulde reklamer. Med en identificering af sin målgruppe bliver man nemlig i stand til at sælge sit produkt langt bedre. Ønsker man derimod at sælge sit produkt til alle og enhver, ender det oftest ud i, at man slet ikke formår at sælge til nogen. Kan forbrugerne derimod relatere til produktet, og har producenten arbejdet for at specialisere sig i en bestemt målgruppe, er der langt større chance for, at forbrugerne ender ud i at købe produktet.

 

Desuden er troværdighed et af de absolutte nøgleord, når det kommer til god reklameføring, der genererer salg. For virksomheden handler det om at skabe et forhold til forbrugeren, der bygger på tillid. I det henseende duer det ikke, hvis virksomheden har travlt med at fremhæve sig selv på andres bekostning eller anvender gloser og termer, der gør deres produkt til et mirakelmiddel. Den slags reklame ser vi forbrugere ofte lige igennem, og det er sjældent, vi har meget tilovers for den slags markedsføring. Som regel er det faktisk mere fordelagtigt og virkningsfuldt, hvis virksomheden går ind og anerkender, at hverken de – eller deres produkt er perfekt. Et godt eksempel er virksomheden Carlsberg, der i en reklame fortæller, at deres øl sandsynligvis er den bedste øl i verdenen. De påstår ikke, at den er det, og netop det gør dem og deres produkt mere troværdig.

 

En indkredset målgruppe samt en vægtning af troværdighed er således vigtige elementer, når vi taler reklame, der virker og får os til at investere i produktet.

 

 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)