Selfies i trafikken udbredt blandt unge

Hver anden mellem 18 og 29 modtager selfies fra personer, der kører bil. Men blot 14 % af de 18 til 29-årige erkender, at de selv har taget en selfie under kørsel. Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring.

Sammen med alkohol og fart er uopmærksomhed blandt de hyppigste årsager til trafikulykker i Danmark. Alligevel har hver anden unge mellem 18 og 29 år oplevet at få tilsendt en selfie fra en, der sad bag rattet i en bil. Og det er især de unge, der sætter deres liv på spil for at få en selfie i kassen. Blandt alle danskere, er det nemlig en ud af fem, der har modtaget en selfie fra køreturen.

Ironisk nok er det blot 14 % af de 18-29-årige, der selv har taget en selfie, mens de kørte i bil. For alle er dette tal 9 %.

”Når hver anden under 30 år har modtaget en selfie fra en, der kører bil, så viser det virkelig, hvor alvorligt problemet med mobiltelefoner i trafikken er. Hver dag ser vi skader, der skyldes uopmærksomhed i trafikken, og det er vigtigt for især de unge at forstå, at de ikke er uovervindelige og udødelige. Det kan have voldsomme konsekvenser for dem, hvis de ikke har deres opmærksomhed rettet mod trafikken,” siger Henrik Sagild, skadedirektør hos Gjensidige Forsikring. 

Det kan være dyrt at forevige køreturen
Vores vaner ændrer sig hele tiden, og det er blevet mere normalt at bruge telefonen i alle mulige situationer. Groft sagt er telefonen blevet noget, de fleste ikke kan undvære, heller ikke når de kører bil. Men det kan ikke kun koste dig eller andre livet eller førligheden. Det kan også give en bøde på 1500 kr., hvis man bruger håndholdt telefon under kørsel.

”Jeg ville ønske, at folk lod deres mobiler blive i tasken eller lommen, når de er i gang med noget, der kræver deres fulde opmærksomhed. Vi har længe set en stigende tendens til ulykker, der skyldes mobiltelefonen, og det er altså ulykker, der kunne være undgået, hvis kørslen havde haft den fulde fokus”, siger Henrik Sagild.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring blandt 1510 repræsentativt udvalgte danskere i juni 2018. Se vedhæftede PDF-dokument for data fra undersøgelsen.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)