Når den seneste tunnel mellem de færøske øer tages i brug, er det med et underliggende netværk af rør- og pumpesystemer, der holder vejen fri for vand og sikker for bilisterne.
Færingerne har fået meget nemmere ved at komme sikkert og hurtigt fra A til B. Da landets længste undervandstunnel, Eysturoy tunnelen, stod færdig i december, kunne færingerne således skære 48 minutter af transporttiden fra hovedstaden Tórshavn til byerne Runavík og Strendur, som nu kan nås med bil på kun 16 minutter.
Tunnelen er imponerende 11,2 kilometer lang og forbinder de to mest beboede øer Streymoy og Eysturoy. Hvor tunnelen er dybest, går den 189 meter under havoverfladen, projektet har taget fire år at gennemføre. Tunnelen er umådeligt populær blandt det lille øriges beboere, og færingerne kan desuden prale af at have verdens første underjordiske rundkørsel.
Sikkerhed gemt under vejbanen
Når bilisterne kører ind i tunnelen, oplever de en stilren indgang med harmoniske buer og mødes senere af rundkørslen, der er badet i lys, så den fremstår som en moderne kunstinstallation.
Under vejen sikrer et avanceret regn- og spildevandssystem af pumper og kilometervis af plastrør, at regn- og overfladevand holdes væk fra tekniske installationer og kørebanen, så trafikanterne trygt og sikkert kan nyde tunnelens harmoniske udtryk.
Mens trafikanternes blik følger udsmykningen, sørger tyngdekraften for, at vandet via riste og rør føres væk fra bilerne og kørebanen og ned til det laveste punkt i tunnelen, hvor store 16 bars pumper sender vandet tilbage til overfladen og ud i Skálafjørður fjorden.
Systemet arbejder med vandsøjler på 160 meter og pumper mellem 1200-1500 liter vand ud i minuttet, men er bygget til at kunne håndtere mere end fire gange så meget vand for til enhver tid at kunne holde tunnelen sikker for trafikanterne.
Færøsk tunnel med dansk inventar
Rørsystemerne leveres af plastrørsspecialist Uponor, som fleregange tidligere har leveret rørløsninger af plast til tunnelbyggeri på Færøerne. Hver gang har det været i samarbejde med det færøske selskab KJ Hydraulik. Det er der en grund til, fortæller Jonn Sólheim Thomsen, der er sales engineer hos KJ Hydraulik.
– Vi har over femten års erfaring med at arbejde sammen med Uponor, og da der er store krav til sikkerhed på et projekt som dette, er Uponors ekspertise og kendskab til deres produkters styrke og svagheder helt afgørende for, at vi har valgt dem som leverandør endnu en gang, siger Jonn Sólheim Thomsen. Han tilføjer:
– Plast er et meget slidstærkt materiale med en garanteret levetid på over 100 år, og så er det meget lettere at håndtere og montere end tilsvarende rørsystemer af andre materialer.
Uponor har leveret trykledninger, tanke og ti kilometer rørsystemer til projektet. Uponor har tidligere leveret lignende regn- og spildevandssystemer til blandt andet Øresund og Storebæltsforbindelserne.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)