Mange virksomheder får svært ved at skaffe medarbejdere, mens socialt udsatte borgere rummer et stort potentiale som arbejdskraft. 3R Kontor har succes med at få socialt udsatte i arbejde – her giver direktøren sine bedste råd.
Mangel på arbejdskraft er en af de allerstørste udfordringer i fremtiden. I Danmark og de omkringliggende lande drøner væksten derudaf, og derfor er der behov for at få alle hænder i gang. Hos genbrugsvirksomheden 3R Kontor er mere end 40 procent af de ansatte socialt udsatte borgere – en gruppe, der ifølge direktør Steffen Høgh rummer et væsentligt potentiale for virksomheder, der mangler arbejdskraft.
– For et arbejdsmarked, der efter alt at dømme kommer til at mangle gode medarbejdere i løbet i de kommende år, findes der et kæmpe potentiale blandt udsatte borgere, der ønsker at bidrage. Det kræver noget af de enkelte virksomheder, men de ressourcer, der skal investeres, kommer mange gange tilbage, fortæller Steffen Høgh, der er uddannet pædagog og har en master i positiv psykologi.
Han giver her sine anbefalinger til, hvad arbejdsgivere skal have for øje, hvis de ønsker at bruge den uudnyttede ressource, som socialt udsatte rummer.
Der er ok at lave fejl
– Socialt udsatte borgere kræver noget andet end den almindelige lønmodtager, og arbejdspladsen skal kunne rumme, at man har et anderledes udgangspunkt end de fleste. Det betyder ikke, at der ikke skal stilles krav – det skal der, men det skal også være ok at lave fejl. Mange udsatte har ofte lidt nederlag og higer efter at være gode nok, derfor kan nogle også være tilbøjelige til at skjule fejl, og det gavner ikke nogen. Hos 3R Kontor har vi for eksempel en fejlkultur, hvor man giver kage, hvis man gør noget godt. Og man giver kage, hvis man gør noget dårligt.
Talentet skal lokaliseres
– For at en arbejdsgiver kan få det maksimale ud af medarbejderen, er det vigtigt at have for øje, hvad personen er god til. Hvis virksomheden kan spotte et talent og er indstillet på at tilpasse sig for at bringe det i spil, kommer kompetencerne til sin ret. Og det kan godt tage tid at finde ind til, hvordan medarbejderen bidrager på bedste måde. De kan som regel mere, end de selv tror.
Der skal investeres tid i medarbejderen
– I begyndelsen af et ansættelsesforhold er det essentielt, at arbejdsgiveren investerer tid i medarbejderen. Jo mere tid, der bruges i starten, des større er succesraten, og jo mindre tid skal der bruges på den lange bane. Som arbejdsgiver vil du opdage, at når du rækker hånden frem til en person, der primært er blevet mødt af modgang gennem livet, så får du en ekstremt dedikeret og loyal medarbejder ombord.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)