Stor fremgang i virksomhedernes websalg

Danske virksomheders e-handel fortsætter med at stige, og E-handel udgør nu 10 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Særligt danske SMV’er er kommet med på ”e-handelsbølgen”. Andelen af SMV’er med e-handel har set den hidtil største fremgang på 6%-point. Det er godt for danske virksomheders konkurrencekraft, mener DI Handel.

– Danske virksomheders e-handel vokser over hele linjen og det er en rigtig god nyhed. Både private forbrugere og professionelle indkøbere handler online, og det er virkelig glædeligt, at erhvervslivet, ikke mindst smv’erne, kommer op i gear med nethandel, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel.

Andelen af virksomheder med e-handel i Danmark er på ét år steget fra 26 % i 2019 til 32 % i 2020. Altså en stigning på hele 6%.-point, hvilket er den største stigning, der er set i Danmark hidtil. En stigning, der ses inden for samtlige webkanaler og markeder.

Andelen af virksomheder med e-handel til danske kunder er steget med 5%-point, mens andelen af virksomheder med e-eksport via egen webshop og eksport fra digitale markedspladser er steget med hhv. 4 %-point og 3%-point. Særligt stigningen i andelen af virksomheder med e-eksport er ønskværdig, da Danmark i 2018 lå på en næstsidste plads i forhold til andre EU-lande:

– Det er en virkelig glædelig udvikling. Virksomheder, der har e-handel og e-eksport, tjener op til 3 gange mere pr. medarbejder end virksomheder uden. Derfor er det også glædeligt, at der er sket en stigning både i Danmark og til udlandet. Det er afgørende, at virksomhederne favner de digitale salgsmuligheder, for det har stor betydning for virksomhedernes konkurrencekraft, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Særligt SMV’er går frem

Den positive udvikling kan i høj grad tilskrives de små og mellemstore virksomheders fremgang på web-salgsfronten. Ses der på andelen af virksomheder med e-handel, har de store virksomheder (250+ ansatte), blot set en stigning på 1 %-point i forhold til 2018, hvorimod de små virksomheder har set en stigning på 6 %-point fra en andel på 25 % til 31 %.

– Det er vigtigt, at udnytte det momentum danske SMV’er oplever lige nu. I DI Handel anbefaler vi derfor, at der afsættes mindst 50 mio. kr. ekstra i indeværende år og næste år til SMV:Digital, samt at SMV:Digital-programmet forlænges i yderligere fem år, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Programmet SMV:Digital er et initiativ under Erhvervsstyrelsen, som har eksisteret siden 2018. SMV:Digital har til formål at fremme digitalisering og e-handel blandt små og mellemstore virksomheder. Lige nu kører programmet kun til og med 2021.

– SMV:Digital er et vigtigt redskab til at styrke danske virksomheders digitalisering, herunder deres e-handel og e-eksport. Og en styrkelse af programmet kan betyde, at vi også ser fremgang i tallene næste år, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Ikke kun andelen af virksomheder med e-handel er steget, men også den samlede andel af omsætning fra e-handel er steget.

Her har der været en stigning på 2%.-point, fra at udgøre 8 % af virksomhedernes samlede omsætning, til nu at udgøre 10 %. Stigningen i andelen af virksomhedernes webomsætning sker hovedsagelig i web-salg til andre virksomheder (B2B) eller offentlige institutioner (B2G).

 Forbrugerne har i den grad fået smag for at researche og købe over nettet, og de vaner og præferencer tager vi med over i vores professionelle virke, når der skal indkøbes professionelt. Det er derfor ikke overraskende, at webomsætningen især sker B2B. Vi så også i vores B2B e-handelsanalyse i foråret, at de virksomheder, der har digitalt salg, oplever en øget omsætning og nye kunder, som de største gevinster ved online salg, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)