Ny tal fra Nationalbanken viser, at danske forbrugere i langt højere grad kiggede mod udlandet, når der skulle shoppes digitalt i 2020. Fra 2019 til 2020 er antallet af danske transaktioner i udlandet steget med 9 pct.
Det afspejles også tydeligt i nye tal fra Euromonitor, der er verdens største udbyder af markedsdata, som viser, at 40 pct. af danskernes 20 mest benyttede webshops i 2020 var udenlandske.
– Den skæve ”e-handelsbalance” er skidt nyt for dansk økonomi og de danske webshops. Det er positivt med handel på tværs af landegrænser og international konkurrence – også når vi snakker e-handel. Men alarmklokkerne ringer, når balancen tipper så voldsomt i udenlandske webshops favør. Der er både brug for at sikre lige vilkår, så danske forbrugere får større incitament til at købe produkter fra danske webshops, og samtidig er der også behov for, at danske virksomheder styrker deres salg til udlandet via digitale kanaler, siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for danske handelsvirksomheder.
Selv om forbrugerne i stigende grad køber ind via e-handel i udlandet, er der måske lys forude. Nye momsregler i EU kan nemlig sende danskerne tilbage i de danske webshops. De nye regler træder i kraft per 1. juli 2021 og betyder, at stort set alle køb i udenlandske webshops bliver pålagt dansk moms
– Alle varer, der sælges til danske forbrugere fra lande uden for EU, og som har en værdi under 80 kr., skal i dag ikke betale moms i Danmark. Dertil kommer, at mange af de varer som sælges til danske forbrugere fra lande inden for EU betaler en lavere momssats end den danske. Det skaber unfair konkurrence for danske virksomheder. De nye regler fra EU kan minimere konkurrenceforvridningen, så danske webshops har mulighed for at tiltrække danske forbrugere på lige vilkår med de udenlandske webshops, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Momsreglerne kan også hjælpe danske virksomheder med at e-eksportere til udenlandske kunder, da de fremover kun skal momsregistrere sig et sted, når de vil sælge direkte til forbrugerne i EU.
Og det er ifølge DI Handel vigtigt, for mange danske webshops nemlig nødt til at kigge til udlandet efter kunder og omsætning, hvis de skal klare sig i den stigende globale konkurrence.
-Danmark er en gammel eksportnation, men især herunder coronakrisen, hvor den traditionelle eksport er hårdt ramt, er eksport via digitale kanaler ikke blot en rigtig god mulighed, men en nødvendighed. Udenlandske kunder har kun købt for 9,2 mia. kr. i danske webshops i 2020 – et fald på hele 24 pct. Selvom en del af dette fald er relateret til et fald i turisme- og oplevelsesøkonomien grundet coronapandemien, så er e-eksport nødt til at komme højere på dagsordenen hos flere danske virksomheder – hellere i dag end i morgen, siger Sidsel Dyrholm Holst.
De danske forbrugere er storforbrugere af varer fra Zalando og Nemlig.com, der i 2020 har oplevet den største fremgang i markedsandele på det danske e-handelsmarked, og de topper ligeledes top 20. De seneste fem år er Zalandos markedsandel vokset med 2,6 gang til 4,5 pct., hvor Nemlig.coms er vokset med 2,2 til 4,3 pct.
Kigges der på top 20-placeringerne, er Matas, Wish og Boozt højdespringerne. De seneste fem år er de gået henholdsvis 23, 14 og 13 pladser op på listen. Fælles for både Wish og Boozt er, at de udelukkende sælger online. Det er gældende for hele 12 af de 20 webshops på danskernes top 20 liste.
De 20 mest populære webshops blandt danskerne
- Zalando
- Nemlig.com
- Elgiganten
- Amazon.com
- Salling Group
- Apple
- Boozt
- Coop.dk
- Matas
- H&M
- Jysk
- Proshop
- Saxo.com
- IKEA
- Aarstiderne
- Osuma.dk
- eBay
- XL-Byg
- Wish
- Stylepit
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)