To spanske skibe med unge tyre, der skulle til Libyen, har sejlet rundt siden december på en slags tur-returrejse med uforrettet sag. Skibene blev afvist i Libyen, fordi der var mistanke om udbrud af virussygdommen bluetongue blandt de over 2.000 dyr ombord. Skibene har efterfølgende sejlet fra havn til havn i forsøget på at lægge til, men er blevet afvist i indtil flere havne.
– Tusindvis af unge tyre er endt som gidsler i en ulykkelig situation, der med al tydelighed viser, hvorfor lange transporter af levende dyr, især til fjerne destinationer udenfor EU’s grænser bør forbydes. De mange dyr har været indespærret på skibene siden december, og er blevet kastet fra havn til havn på grund af sygdom om bord på skibet. Der er brug for, at de unge tyre kommer i land øjeblikkeligt, bliver tilset af en dyrlæge og i givet fald får den nødvendige dyrlægehjælp, siger Lena Rohn, fødevare- og miljøpolitisk chef i Dyrenes Beskyttelse.
Niels Fuglsang (S) er næstformand i Europa-Parlamentets dyrevelfærdsgruppe, som har opfordret kommissæren for fødevaresikkerhed og sundhed Stella Kyriakides til at tage affære i sagen med de mange unge tyre på de to skibe i Middelhavet. I henstillingen beder parlamentarikerne om, at Kommissionen tager affære for at håndhæve lovgivningen om transport af levende dyr i den konkrete sag. Nok så vigtigt opfordres Kommissionen endnu en gang til at sætte en stopper for de lange transporter af levende dyr, især til lande uden for EU, hvor der er al mulig risiko for, at der opstår problemer med ind- og udførsel af dyrene, som derved ender som gidsler i en handel, hvor de udelukkende betragtes og behandles som varer.
– Vi skal først og fremmest have dyrene på skibet i sikkerhed, og det ansvar ligger i sidste ende på EU’s skuldre. Desværre er det her langt fra et enkelttilfælde. Igen og igen ser vi den her rædsomme behandling af dyrene. Problemet ligger i lovgivningen, men ingen har turde tage de nødvendige skridt. Det er på tide, at vi forbyder alle dyretransporter over 8 timer, og at vi udfaser eksport af levende dyr ud af EU. Det er mit budskab til kommissæren,” siger Niels Fuglsang.
Presser på for dyrlægehjælp
Den europæiske sammenslutning af dyrevelfærdsorganisationer, Eurogroup for Animals, som Dyrenes Beskyttelse er medlem af, følger sagen tæt og presser på for at få dyrlæger ombord på skibene og for at få sat en stopper for de uhyrlige transporter.
Det er uvist, hvor mange dyr, der stadig er ombord, fordi nogle af dyrene angiveligt er blevet læsset af undervejs. Ifølge Europa-Parlamentets dyrevelfærdsgruppe fik skibet Elbeik læsset 1,776 kvæg og skibet Karim Allah 895 unge tyre tilbage i december 2020.
– Sagen viser bare toppen af det isbjerg af problemer, der eksisterer ved transport af levende dyr over landegrænser. Især ved transporter til 3. lande, hvor forskellige regelsæt og interesser kolliderer, risikerer dyrene at komme i klemme og ende i så forfærdelig en situation som den vi ser nu. siger Lena Rohn, der i årevis har kæmpet for stop for de lange transporter igennem Eurogroup og i samarbejde med Europa-Parlamentets dyrevelfærdsgruppe.
Dyrenes Beskyttelse samlede i fællesskab med 34 andre europæiske dyrevelfærdsorganisationer 1 million underskrifter ind mod lange dyretransporter. Underskrifter, der i 2017 blev overleveret til Europa-Kommissionen.
Det ser nu ud til, at skibene ad omveje er tilbage og opankret i henholdsvis den spanske bugt Cartagena og nær havnen Famagusta på Cypern. Det vides ikke, hvor mange dyr, der pt er ombord på skibene eller hvordan deres tilstand er, men internationale medier vurderer, at mange dyr højst sandsynligt allerede er døde.
Seneste vurdering lyder ifølge manageren på skibet Karim Allah, at kun 15 dyr er døde, men at der er risiko for, at alle tyrene skal aflives, hvis skibet sejler ind i spansk havn, skriver The Guardian.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)