Tvangsfordeling af muslimske elever er en fiasko

Hvad er det empiriske grundlag for en tvangsfordeling af børn og unge med udgangspunkt i etnicitet? Svaret er, at der intet empirisk belæg er for regeringens skelsættende planer, der radikalt vil ændre dansk integrationspolitik og fratage danske forældre deres frie institutions- og skolevalg. Det skriver Christian Foldager i Berlingske.

En ny forskningsrapport fra TrygFondens Børneforskningscenter viser, at postulatet om, at den såkaldte klassekammeratseffekt vil øge de ikke-vestlige elevers faglige niveau og bidrage positivt til integrationen, beror på mavefornemmelser snarere end evidens.

Rapporten dokumenterer, at de ikke-vestlige elever, som fordeles til velfungerende, danske skoler, klarer sig dårligere både socialt og fagligt i forhold til de ikke-vestlige elever, der forbliver på den lokale skole. Derudover viser rapporten, at der sjældent opstår venskaber (altså integration) mellem elever med forskellig etnisk baggrund.

Med andre ord: Tvangsfordelingen af ikke-vestlige elever er en dundrende fiasko, som hvert år koster de århusianske skatteydere millioner af kroner.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)