Ung lærer har skrevet årets bedste bachelorprojekt

En ung lærer fra professionshøjskolen VIAs læreruddannelse i Aarhus har netop modtaget prisen for årets bedste bachelorprojekt samt folkeskolens formidlingspris. Prisen, der blandt andet består af 10.000 kroner, blev overrakt fredag den 16. november af den undervisningsminister Merete Riisager.

Camilla Trankjær er uddannet lærer fra VIA i Aarhus og har siden september været ansat som lærer i Uummannaq i Vestgrønland. Fredag blev hun tildelt prisen for at have skrevet årets bedste bachelorprojekt inden for lærerområdet og modtog samtidig Folkeskolens formidlingspris for det bedst formidlede projekt.

Af praktiske årsager kunne Camilla Trankjær ikke være til stede ved prisfesten i København. I stedet modtog hendes vejleder på projektet, Pernille Ulla Andersen fra læreruddannelsen på VIA, prisen af undervisningsminister Merete Riisager.

Undersøger sprogets betydning i biologi
Vinderprojektet har titlen ”Analogier, sprog og antropocentrisme i biologi.” Bag titlen gemmer sig en afhandling om sprogets betydning i biologiundervisningen. Selv har Camilla Trankjær et ben i begge lejre, hun er nemlig både biologi- og dansklærer. Fra et biologifagligt perspektiv undersøger hun derfor, om man kan og skal skille områderne ad.

”Begge fag vil åbne verden for eleverne, men der er langt mellem samspillet og foreneligheden mellem fagene. Hvor danskfagets fokus er på, hvordan tekster kommunikerer, er biologifagets fokus på, hvordan data kommunikeres som grundlag for fortolkning. Men man skal jo kunne fortolke sprog og kommunikation, hvis man vil lære om immunsystemet, fotosyntesen eller kvantefysik,” siger Camilla Trankjær.

Formidlingspris til originalt projekt
Det er Lærerprofession.dk, som er et samarbejde mellem Fagbladet Folkeskolen og landets professionshøjskoler, der hvert år kårer de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og pædagogiske diplomprojekter. Og ved overrækkelsen fik Camilla Trankjærs projekt da også pæne ord med på vejen fra dommerne.

”Camilla Trankjær har leveret en flot teoriunderstøttet analyse, som følges op med handleforslag og en diskussion af den sproglige dimensions betydning for elevers erkendelse. Det er et fornemt og originalt flerfagligt projekt,” lød budskaberne blandt andet fra dommerkomitéen.

Ved prisfesten fik Camilla Trankjær desuden en ekstra hæder i form af Folkeskolens formidlingspris, der gives for det bedst formidlede bachelorprojekt. Det er syvende gang Lærerprofession.dk kårer årets bedste bachelor- og diplomprojekter.

Læs mere om Camilla Trankjærs projekt her.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)