2020 kan blive blandt de fem varmeste år nogensinde. For arbejdsgiverne betyder det et øget ansvar for deres ansattes ve og vel, når sommeren for alvor viser sig fra sin bedste side.
– Når solen brager ind gennem vinduerne på en varm sommerdag, kan en kontorbygning hurtigt blive til en regulær bageovn. Der er bare ikke nogen konkrete regler for, hvordan man skal opretholde et behageligt kontormiljø i Danmark, fortæller Michael Petersen, direktør for IT- og kontorartikelwebshoppen JustMore, hvor han med over 30 år som rådgiver i at skabe gode rammer for kontorarbejde, har et nidkært kendskab til indemiljø og indretning.
– Det første man bør gøre, når sommervarmen kommer, er at skabe nogle faste rutiner, hvor lederen eller en arbejdspladsansvarlig går en runde på arbejdspladsen en gang imellem og tjekker op på, at indeklimaet ikke bliver for tæt og varmt. Og så sørge for, at der altid er adgang til koldt vand og frisk luft, når det er muligt.
Skab behageligt arbejdsmiljø – for alle
Ifølge Arbejdstilsynets reglement er den optimale temperatur for indendørs arbejde mellem 20-22°C med en øvre grænse på 25°C, men der er ingen konsekvenser ved ikke at overholde reglerne. I stedet er det op til arbejdspladsen at sikre medarbejderne mod ubehag, hvilket ifølge Michael Petersen skal gøres med hensyn til fællesskabet, men også den enkelte medarbejder:
– Der kan være store forskelle på, hvad den enkelte synes, er et behageligt indeklima. Så spørg ind til kollegernes ønsker og ret til derefter, så alle kan holde ud at være i lokalet, fortæller Michael Petersen.
1. Brug kontormøbler der dur, og som hjælper i varmen. Mange kontorstole laves i lette materialer og med netryg, som giver plads til at lade kroppen svede. Gør brug af hæve-sænkebordene til at komme op at stå og få gang i kroppen. Hvis man sidder ned en hel dag, går kroppen i dvale, og får sværere ved at håndtere varmen.
2. Luft ud jævnligt og brug pauserne udenfor. Begynd dagen med grundig udluftning. Gentag når der holdes pause, som passende kan bruges udenfor. Husk masser af vand og træk frisk luft ved de mindste tegn på hovedpine.
3. Tænd for ventilatorerne. Bord- og gulvventilatorer er et glimrende supplement til åbne vinduer, og fås i forskellige størrelser, som kan køle udvalgte arbejdspladser eller op til et helt kontor ad gangen. Ventilatorer bør dog ikke erstatte frisk luft udefra.
4. Hold øje med luftfugtigheden i lokalet. Undersøgelser fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at luft med lav luftfugtighed har lige så stor indflydelse på arbejdsmiljøet, som tung luft, varme og kulde har. Den optimale luftfugtighed er mellem 40 og 50 procent, så skru lidt ned eller sluk for ventilatorerne en gang imellem, hvis luften bliver for tør. Alternativt kan man bruge en luftfugter sammen med sine andre apparater, hvis det bliver endnu en tør og varm sommer.
– Selvom det kan virke helt banalt, så kan man nemt glemme disse tommelfingerregler, som kan sikre et markant bedre arbejdsmiljø, siger Michael Petersen til slut.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)