Mandag den 13. august startede første praktikanthold på Digital Academy. Målet er blandt andet at sikre international og digital arbejdskraft til danske virksomheder. Google, AU Incubator og to uddannelsesinstitutioner er med.
Mandag den 13. august bød Digital Academy i Aarhus velkommen til det første hold af studerende. Gennem fire måneders intensivt praktikforløb skal praktikanterne lære en række digitale færdigheder indenfor marketing, dataanalyse og softwareudvikling. Det er tre digitale vækstvirksomheder, North Media Online, BoligPortal og Lead Supply, der står bag akademiet, som også har Google, AU Incubator, samt Erhvervsakademi Aarhus og Aarhus Universitet med som sparringspartnere. Planen er at tilbyde samme muligheder for hovedstadens studerende med en afdeling af Digital Academy i København i 2019.
– Der er en voldsom efterspørgsel på internationale, digitale talenter indenfor marketing og softwareudvikling i Danmark. Vi bruger ofte flere måneder på at rekruttere medarbejdere. Derfor skaber vi nu vores egen pipeline af talenter og samtidig en større talentmasse i Aarhus og Østjylland. Det er der brug for, da udviklingen indenfor digital marketing og softwareudvikling går så stærkt, at nyuddannede ikke altid er i stand til at løse opgaverne for os, siger Troels Majlund Kirkegaard, der er HR-manager ved Lead Supply og projektleder for praktikprogrammet ved Digital Academy.
Jeg har udviklet mig helt vildt
25-årige Natascha Pustelnik har ved siden af sit studie til cand.ling.merc. i spansk på Aarhus Universitet haft studiejob hos Lead Supply siden oktober 2016, hvor hun havde ansvar for at åbne et nyt marked: Spanien. I januar 2018 blev hun ansat på fuldtid som Head of Content. Hendes opgaver og erfaringer i sit studiejob ved Lead Supply minder i vid udstrækning om det forløb, de studerende på Digital Academy skal igennem indenfor digital marketing:
– Det er et fantastisk sted at være som studerende. Vi lærer ikke om værktøjerne indenfor digital marketing på uddannelsen, så jeg havde ingen erfaring på området, da jeg startede. Men her bliver du oplært af eksperter, får et stort ansvar nærmest fra dag et, og så bliver der afprøvet nye ting hver dag. Selv den øverste ledelse lytter til dine ideer. Jeg har udviklet mig helt vildt indenfor blandt andet SEO og feltets analyseværktøjer, marketing automation, blogposts og webdesigns, siger Natascha Pustelnik.
Visionen: Akademiet skal være et kvalitetsstempel
Vækstvirksomhederne bag Digital Academy investerer alle mange ressourcer i at få akademiet op at stå. Men ambitionerne stopper heller ikke ved at løse egne udfordringer med rekruttering af internationale, digitale talenter.
– Visionen er, at Digital Academy skal udvikle sig til et kvalitetsstempel, der supplerer uddannelsernes stærke teoretiske fundament med state of the art praktiske og analytiske færdigheder indenfor flere digitale discipliner. Har man gennemført et forløb på Digital Academy, skal det styrke ens markedsværdi anseeligt, fortæller Henrik Løvig, CEO i North Media Online.
– Vi lægger op til et langt tættere samarbejde med uddannelsesinstitutioner og andre partnere. Vores specialister er i dag ude på uddannelsesinstitutionerne for at lave oplæg og skubbe på den digitale agenda, undervise i trends og praktiske færdigheder, siger Andreas Linde, CEO i Lead Supply
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)