Onsdag den 4. marts 2020 gennemførte Tungvognscenter Syd og Tungvognscenter Nord i samarbejde en tungvognskontrol på Midtjyske motorvej ved Arnborg.
Nærmere undersøgelser viste, at lastbilen havde kørt på de danske motorveje i mindst 22 tilfælde inden for de seneste 28 dage, uden at der var betalt vejbenyttelsesafgift. Da firmaet ikke er sigtet for lignende forhold de seneste tre år, lød bøden for det på 2.500 kr. per dag – altså en samlet bøde på 55.000 kr.
Men kontrollen viste også, at chaufføren var i gang med sin fjerde cabotagetur inden for syv dage – altså en ulovlig cabotagetur, hvilket udløste en bøde på 35.000 kr.
Endeligt viste det sig, at der manglede oplysninger på fem fragtbreve. Der manglede f.eks. registreringsnummer på lastbil og sættevogn, oplysninger om, hvem der var fragtfører, dato og underskrift for aflevering af godset, angivelse af sted for overtagelse af godset m.m. Chaufføren havde således overtrådt samtlige punkter, det er muligt at overtræde i forbindelse med udfyldelse af fragtbreve. En bøde for hvert mangelfuldt fragtbrev kan maksimalt være 15.000 kr., men en samlet bøde for mangelfuld udfyldelse af fragtbreve kan ikke beløbe sig til mere end 35.000 kr.
Derfor forventes den samlede bøde at løbe op i 125.000 kr.
Om Tungvognscentrene
Tungvogncentrene Nord, Syd og Øst varetager den operative kontrol af tunge køretøjer. Tungvognscentrenes arbejdsområde er primært varetagelse af den operative vejsidekontrol, der omhandler kontrol af lastbiler, busser samt traktorer og landbrugsredskaber på vejnettet. Opgaverne er blandt andet kontrol af køre- og hviletid, farligt gods, særtransporter, miljøfarligt affald, overholdelses af miljøzoner, dyretransporter samt cabotagekørsel.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)