Rekordmange børn og unge har fået hjælp hos Red Barnets rådgivning SletDet i 2020.
Sidste år modtog rådgivningen 1.319 henvendelser, og næsten en tredjedel af dem drejede sig om digitale sexkrænkelser som for eksempel ufrivilligt at få delt et nøgenbillede. Andre henvendelser handlede om digital mobning, grooming eller problemer med for eksempel at få slettet en profil på sociale medier.
I 2019 fik 707 børn og unge hjælp hos SletDet, og antallet af henvendelser i 2020 er dermed en stigning på 87 procent i forhold til året før.
Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, er glad for, at så mange flere har fået hjælp i SletDet-rådgivningen i 2020.
– Ingen børn og unge skal stå alene, når de har været udsat for en digital krænkelse. Alle skal vide, hvor de kan få hjælp. Mange børn og unge taler ikke med deres forældre eller andre voksne om det, når de bliver krænket på nettet, fordi de synes, det er pinligt eller skamfuldt. Derfor er det så vigtigt, at de søger støtte og rådgivning andre steder, og det er glædeligt, at så mange flere har fået hjælp hos SletDet, siger Johanne Schmidt-Nielsen.
Corona har gjort børn digitalt udsatte
Hun mener dog samtidig, at den store stigning i antallet af henvendelser giver grund til bekymring. I 2020 har mange børn og unge tilbragt mere tid alene foran skærmen, fordi corona-nedlukningen har betydet, at både deres undervisning og sociale liv i højere grad er foregået digitalt. Det har gjort dem ekstra sårbare over for at blive krænket og seksuelt udnyttet online.
– Der er desværre voksne, der udgiver sig for at være jævnaldrende, og som manipulerer børn og unge til f.eks. at sende intime billeder og videoer. Der er også kammerater, der viser sig slet ikke at være kammerater alligevel. Ved et enkelt – måske ovenikøbet tankeløst – klik får de ødelagt et helt ungdomsliv for en anden. Simpelthen ved at dele venners eller ekskæresters billeder uden at have fået lov. Det her er så stort et problem, at der er brug for, at vi gør langt mere som samfund. Og selv om vi hjælper flere og flere via SletDet, er jeg alvorligt bekymret for, at alt for mange børn og unge udsat for digitale krænkelser ikke får den hjælp, som de har brug for og ret til, siger Johanne Schmidt-Nielsen.
De flere henvendelser til SletDet kan også skyldes, at rådgivningen har udvidet åbningstiden. Desuden er flere børn og unge – som følge af Umbrellasagen – formentlig blevet mere opmærksomme på, at det er ulovligt at dele andres intime billeder uden at have fået lov.
SletDet er Danmarks eneste professionelle rådgivning, som er specialiseret i at hjælpe børn og unge, der har været udsat for digitale krænkelser. Rådgiverne hjælper både med at få slettet billeder og videoer, anmelde krænkelserne og yde støtte og psykologisk førstehjælp i den svære tid, som ofte følger efter en digital krænkelse.
FAKTA: Henvendelser til SletDet
SletDet-rådgivningen blev oprettet i 2016 og har modtaget et stigende antal henvendelser:
- 2016: 326
- 2017: 417
- 2018: 277
- 2019: 707
- 2020: 1.319
- I 2020 drejede 31% procent af henvendelserne til SletDet sig om digitale sexkrænkelser – fx ufrivillig deling af intime billeder. 9% henvendte sig med en sag om digital mobning, mens 3% af sagerne handlede om grooming. For næsten 11% har henvendelsen handlet om en bekymring for, at en krænkelse vil finde sted. 17% har haft tekniske udfordringer på sociale medier og fx ønsket at få slettet deres profiler.
- I 25% af tilfældene er det vurderet, at krænkeren har været 18 år eller ældre, og i 28% af tilfældene er krænkeren en ven eller bekendt.
- I 52% af henvendelserne har sagen handlet om en pige, mens den i 21% har handlet om en dreng. I resten af henvendelserne er kønnet ukendt.
- Læs mere på redbarnet.dk/sletdet
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)