Andelen af folkeskoleelever, der ikke består dansk og matematik, er steget ”markant” på landsplan og er det højeste i mere end ti år. Det viser en ny analyse fra tænketank og analyseinstitut Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), skriver Berlingske.
”Analysen ser på, hvordan landets 9. klasseelever har klaret afgangsprøverne i dansk og matematik i perioden fra 2016 til 2023. Tager man et gennemsnit på tværs af landsdele, er andelen af elever, der dumper et eller begge fag, steget fra 8,6 pct. til 11,5 pct.
Og der er meget store forskelle på, hvordan det står til på tværs af danmarkskortet, når man zoomer ind på de respektive kommuner. I Københavns Kommune er 10,9 pct. af eleverne ikke bestået og i Frederiksberg Kommune 8,2 pct. I kommunerne nord for København, såsom Gentofte, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Allerød og Hørsholm, var det kun 2-5 pct. af eleverne, som ikke bestod”.
24NYT: Den offentlige folkeskole er i krise. Folkeskolelærernes faglighed og elevernes uddannelsesniveau fortsætter med at falde. Eleverne siver til frie grundskoler. Lærerne vælger folkeskolen fra. Inklusionen ødelægger miljøet i klasserne. Folkeskolen er første led i den uddannelsesmæssige fødekæde, og konsekvenserne af den katastrofale tilstand i folkeskolen kan tydeligt ses i resten af uddannelsessystemet. En præstationsforskrækket og uambitiøs socialdemokratisk taberkultur, som politikerne på begge fløje har opbygget i undervisningssystemet, betyder, at alt for mange ukvalificerede optages på universiteterne, fordi for mange ukvalificerede kommer i gymnasiet. Og det skyldes igen, at undervisningsniveauet er for lavt i fødekædens første led – folkeskolen. Derfor er diagnosen klar: Velfærdssamfundets folkeskole er ved at miste sin status som et fundament i det danske samfund. Læs mere her.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)