KLIMA: Omfattende greenwashing i dansk erhvervsliv

 

Store danske virksomheders højt profilerede brug af vedvarende energi har – ifølge forskning – ikke sparet atmosfæren for noget som helst CO2, oplyser TV2.

”En række store danske virksomheder, f.eks. f.eks. Telia, Danske Bank, Nestlé, Novo Nordisk, Toms, Coloplast og Carlsberg, promoverer sig med, at de bruger vedvarende energi for at støtte den grønne omstilling.

I virkeligheden kommer der ikke mere vedvarende energi, fordi virksomhederne køber såkaldte grønne certifikater, som ingen effekt har. Det betyder, at den grønne energi, som virksomhederne promoverer sig med, ikke fører til, at der bliver udledt mindre CO2.

Virksomhederne bruger certifikaterne til at kalde sig grønne, selvom de ikke er det. Bevidst eller ubevidst bruger de altså certifikaterne til at greenwashe deres CO2-regnskab”.

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)