Bland-selv-iskaffe sikret to mio. kroner i Løvens Hule

Tre unge iværksættere har på blot to år slået hul på Bilka, Netto og Føtex med en serie af iskaffe i forskellige smagsvarianter, som man selv kan blande derhjemme. I kulissen venter COOP, Rema1000, Sverige og Tyskland, og allerede i år stiler Cool Creative Company mod at ramme en omsætning på 20 mio. kroner. Det fik i seneste afsnit af Løvens Hule Jacob Risgaard til at investere to mio. kroner for 25 pct. af virksomheden.

“Jeg har ikke smagt noget bedre i Løvens Hule i de tre år, jeg har været med”, sagde Jacob Risgaard, da han smagte Havafiesta-iskaffen i Løvens Hule. Det endte med en investering på to mio. kroner for 25 procent af virksomheden Cool Creative Company. Fra venstre Steffen Kastbjerg Clausen, Christoffer Jonas Bergman, Jacob Risgaard og Daniel David Kragh Philips.

Kold kaffe må ifølge Daniel David Kragh Philips, Christoffer Jonas Bergman og Steffen Kastbjerg Clausen gerne smage lidt sjovt, og derfor har de tre unge Odense-kammerater i knap to år nørdet godt og grundigt igennem med et hav af smagsvarianter. Det gør, at Havafiesta-iskafferne i dag fås i ni forskellige varianter, og da den allerførste kampagne gik viralt efter en kampagne på Instagram, fik Cool Creative Company kort tid efter åbnet døren til Bilka, Netto og Føtex.

Inden da havde Cool Creative Company dog efter hundredvis af smagninger og endeløse dage på landevejen tilkæmpet sig hyldeplads hos 180 forhandlere landet over. Senest er Havafiesta-serien, der er brygget på bæredygtig kaffe fra Rainforest Alliance-farme, udvidet med en økologisk variant, Chai Latte, Bubbletea og iskaffe med avocado-smag. Det er CEO Steffen Kastbjerg Clausen, der er mastermind bag udviklingen af de mange nye smage. Han blev i 2016 blev han sammen med et hold studiekammerater på SDU Europamester i Supply Chain, og det har hjulpet Cool Creative Company med fra dag ét at have helt styr på logistikken.

–          Vi har selv udviklet vores egen produktionsmetode, og vi er konstant i gang med at skabe nye smage og måder at udvide markedet på. Det har appelleret voldsomt godt til privatforbrugere, der selv ønsker at blande deres egen kaffe, men stille og roligt har vi også fået rigtig godt fat i det professionelle marked, hvor eksempelvis en bartender med vores produkter kan være langt mere produktiv. Samtidig med, at kvaliteten af drinken fortsat er helt i top. Nu glæder vi os til at få så enorm en kapacitet ombord som Jacob Risgaard, som jeg er sikker på, vil kunne hjælpe os med både retail- og online-salget af vores produkter. Vi glæder os fantastisk meget til samarbejdet, siger Steffen Kastbjerg Clausen, CEO i Cool Creative Company, der deler ejerskabet af virksomheden med Daniel David Kragh Philips og Christoffer Jonas Bergman, der tidligere har været partnere i et it-selskab sammen.

Matchet med Jacob Risgaard er til et rent 12-tal, da Coolshop i forvejen er massivt til stede i både Sverige og Tyskland, hvor Cool Creative Company ønsker at indtage markedet med Havafiesta-serien. Jacob Risgaard lagde da heller ikke skjul på, at verden ligger åben for hans seneste millioninvestering.

–          Jeg har ikke smagt noget bedre i Løvens Hule i de tre år, jeg har været med, og det er vanvittigt stærk gået, at gutterne allerede står på hylderne i så stor en del af den danske detailhandel. Samtidig har de en rigtig fornuftig onlineforretning kørende, og jeg føler mig overbevist om, at vi med den rigtige strategi kan gøre Havafiesta-brandet til hvermandseje rundt om i hjemmene, siger Jacob Risgaard, der med sit bud på to mio. kroner for 25 procent af virksomheden værdisatte den til otte mio. kroner. Cool Creative Company fik desuden et bud på 1 mio. kroner for 20 procent af virksomheden fra Jesper Buch og Christian Arnstedt.

Havafiesta-iskafferne kan blandes med både sødmælk, letmælk, minimælk og havremælk, og i det rigtige blandingsforhold svarer produktet til en enkelt kop kaffe pr. servering. Virksomheden omsatte i 2021 for 4,2 mio. kroner ex moms.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)