De mekaniske og elektriske dele på Kronprins Frederiks Bro trænger til en grundig renovering, for at broen kan holde mange år endnu. Derfor går Vejdirektoratet nu i gang med et længerevarende vedligeholdelsesarbejde på broen, som vil foregå i både 2023 og 2024. I første omgang gør arbejdet det nødvendigt at lukke broen for vejtrafik fra den 13. marts til og med den 26. april 2023.
Projektleder Jens Præst Nielsen, Vejdirektoratet, siger:
”Vi skal blandt andet udskifte og opgradere en række af broklappens komponenter, så færre af dem kræver løbende vedligehold. Og mens vi udskifter dele af maskineriet til broklapperne, er de nede, men de kan ikke bære tung trafik, og derfor må vi lukke for vejtrafik.”
Arbejdet er tilrettelagt, så lukkeperioden er kortest mulig, og ligger inden sejlsæsonen for alvor går i gang.
Trafikale konsekvenser
Biler, busser, lastbiler landbrugskøretøjer og motorcykler skal benytte Kronprinsesse Marys Bro i stedet. Broen bliver i perioden nedgraderet fra motortrafikvej til landevej.
Cykler, knallerter og fodgængere kan på nær nogle få aftener/nætter krydse broen i hele perioden
Både, der kræver broåbning for at passere, vil ikke kunne passere i perioden fra den 13. marts til og med den 14. april.
Brand – og redningskøretøjer kan krydse broen i hele perioden.
Projektleder Jens Præst Nielsen, Vejdirektoratet, siger:
”Vi er meget opmærksomme på, at lukningen af Kronprins Frederiks Bro vil påvirke mange borgere i området, og derfor har vi arbejdet for at gøre lukkeperioden så kort som muligt og lægge den inden sejlsæsonen for alvor går i gang.”
Vejdirektoratet beklager på forhånd de gener, som arbejdet vil give for trafikanterne, og råder trafikanter til at holde sig orienteret om forholdene på vejdirektoratet.dk/renovering-af-kronprins-frederiks-bro
Busrejsende kan holde sig orienteret om ændringer i køreplanerne på dinoffentligetransport.dk
Fakta om Kronprins Frederiks Bro
Kronprins Frederiks Bro er en såkaldt dobbelt-klapbro, som er opført i 1930’erne. Klapperne bliver åbnet mekanisk ved hjælp af et identisk maskineri i henholdsvis den østlige og vestlige klappille.
Broen bliver i dag fjernstyret fra et driftscenter i Aalborg, men under reparationsarbejderne vil broen efter behov blive betjent lokalt fra manøvrehuset på broen.
Kronprins Frederiks Bro har en samlet længde på cirka 215 meter og består af to landfæster af beton i hver ende af broen, tre faste fag i stål samt et klapfag med dobbelt-klap i stål.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)