CEPOS’ analysechef Otto Brøns-Petersen har følgende kommentarer til regeringens aftale om en ny flyafgift.
“Partierne bag den grønne skattereform er med hastige skridt på vej til at løbe fra dens bærende principper, senest med indførelsen af en flyafgift, som ikke engang rammer CO2-udledningen særligt præcist og i øvrigt forvrider markedets pris-signaler.”
“En omkostningseffektiv grøn omstilling kræver så ensartet en pris som muligt direkte på at udlede drivhusgasser. Flyrejser er i forvejen omfattet af kvotesystemer, og den nye flyafgift, der kommer oveni, er meget upræcis i forhold til CO2-udledning. Der er kun tre forskellige satser.”
”Samtidig bliver prisen på CO2-udledning mere uens, når en del af provenuet tilbageføres som tilskud til at reducere CO2-udledningen og tilmed til et rent symbolpolitisk projekt med helt grøn indenrigsfart. Det er ganske uforståeligt, at den blå opposition forlangte endnu større tilskud. Det bryder grundlæggende med en omkostningseffektiv CO2-pris.”
“Flyafgiften kommer samtidig med, at regeringen foreslår at indlemme transport- og varmesektoren i kvotesystemet uden at nedsætte afgifterne tilsvarende. Regeringens afgift på lastbiler bryder også med princippet om ensartet pris på CO2-udledning.”
”Flertalsregeringen er jo begrundet med behovet for at tage nødvendige, langsigtede beslutninger og undgå symbolpolitisk konkurrence. Det er svært at se, at den lever op til det på klimaområdet.”
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)