Copenhagen Pride, der plejer at samarbejde med små og store sponsorer, bl.a. i forbindelse med det årlige Pride-arrangement i de københavnske gader, vil i år spørge organisationer og kommercielle partnere til deres “interesser og aktiviteter i Israel og Palæstina” – og uden et “tilfredsstillende svar”, kan en organisation eller virksomhed ikke få lov til at støtte og være partner, skriver Berlingske.
”Kravet har selvsagt givet anledning til debat. Skal en virksomhed lægge markant afstand til Israel for at støtte en kampagne for diversitet på danske arbejdspladser? Skal man dermed indirekte være mindre kritisk over for Hamas eller islamister, der har en track record for uhyrlig knægtelse af mindretals ret til eget sexliv og frihed – homoseksuelles, kvinders eller andres?
Forvirringen hersker fortsat blandt udvalgte virksomheder. Fornemmelsen er, at Copenhagen Pride er præget af aktivistiske fraktioner. Og at virksomheder kan ende med helt at måtte trække støtten.
Både økonomisk og strategisk har Copenhagen pride ’skudt sig selv i foden’.At koble den danske Pride-kampagne til “noget så komplekst som krigen mellem Israel og Hamas og en konflikt, som hverken FN, præsidenter eller premierministre har kunnet løse i 80 år, det er helt forkert. Hvordan skulle virksomheder kunne forholde sig klart til deres krav?”
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)