Dagsgebyrer har ført til 40.000 færre uforsikrede køretøjer

Reglerne for dagsgebyrer har de seneste fire år både ført til et massivt fald i uforsikrede køretøjer og samtidig givet en stor udbetaling til de danskere, der har været involveret i ulykker med en uforsikret modpart.

De seneste fire år er antallet af køretøjer herhjemme uden lovpligtig ansvarsforsikring faldet fra omkring 50.000 til 10.000.  

Det viser tal, som Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM) har udleveret til Gjensidige.  

Det store fald er blandt andet sket, efter det i 2019 blev muligt at pålægge ejerne af uforsikrede køretøjer et dagsgebyr på 250 kroner, hvilket både skulle skabe mere sikkerhed ved at få ældre biler væk fra vejene og samtidig dække de skader, som uforsikrede køretøjer forvolder. 

Før den nuværende ordning blev indført, blev der udbetalt omkring 70 millioner kroner årligt i erstatning i sager, hvor uforsikrede køretøjer var involveret i uheld.  

I takt med at antallet af uforsikrede køretøjer er faldet markant siden indførslen af dagsgebyrer, er den årlige udbetaling faldet til omkring 10 millioner kroner.  

Men selvom det stadig er et anseeligt beløb, der bliver udbetalt i erstatning efter uheld med uforsikrede køretøjer, så er udviklingen et udtryk for, at reglerne om dagsgebyrer virker efter hensigten. 

Det vurderer Henrik Sagild, der er direktør for skade i Gjensidige.  

“Det er ærgerligt, at det ikke er lykkedes at få antallet af skader endnu længere ned, men samtidig er der ingen tvivl om, at der potentielt havde været endnu flere, hvis ikke dagsgebyrene var blevet indført,” siger han. 

LÆS OGSÅ:  Flere danskere bliver forført af en cabriolet til de varme sommerdage

Han peger samtidig på, at de nuværende regler er langt mere retfærdige end tidligere, hvor regningen endte hos dem, der fulgte reglerne.  

“Tidligere var reglerne sådan, at dem med den lovpligtige ansvarsforsikring skulle bruge deres forsikringspræmie til at betale for de skader, uforsikrede forårsagede, og på den vis er de nuværende regler langt mere retfærdige end før i tiden,” siger han.  

Fakta om ansvarsforsikring og DFIM: 

Har man ikke en ansvarsforsikring på sit køretøj, kommer man i sidste ende til selv at betale for de skader, man forvolder på andre og deres ting. Er der tale om personskader, der medfører invaliditet og tab af erhvervsevne, kan erstatningsudgifterne løbe op i millioner af kroner. 

DFIM er en garantifond, der hjælper med at udbetale erstatning til de personer, der er blevet skadet af et uforsikret køretøj. 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)