Danmark vil kæmpe for markant grønnere biler i EU frem mod 2030

Der skal barberes mindst 40 procent af CO2-udledningerne fra europæiske biler. Det er ambitionen, når energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt drager til miljørådsmøde på mandag.

”Mere klimavenlige biler er nøglen til et grønnere EU. En femtedel af hele EU’s CO2-udledninger kommer fra bl.a. de biler, som kører på de europæiske veje. Det er derfor afgørende, at vi stiller høje krav til bilprocenterne om at udvikle mere klimavenlige biler i de kommende år,” siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Lilleholt: Kommissionens forslag er ikke ambitiøst nok

På mandag er der miljørådsmøde i Luxembourg, hvor landene i EU skal forhandle om de fremtidige CO2-krav til bilproducenterne.

Kommissionen har foreslået nye krav for den kommende periode, der betyder, at nye biler i 2025 skal barbere 15 procent af CO2-udledninger, mens nye biler i 2030 skal nå 30 procent CO2-reduktion. Samtidig skal bilproducenterne gøre en ekstra indsats for hurtigere at udbrede grønne køretøjer som f.eks. elbiler og hybridbiler.

LÆS OGSÅ:  I dag begynder årets største energikonference i København

”EU-regulering er afgørende for at gøre en forskel. Men det er slet ikke ambitiøst nok. Fra Danmarks side går vi efter mindst 40 procent i 2030. En grønnere bilpark er uhyre vigtig for, at vi kan målet i Parisaftalen om at holde den globale temperaturstigning på under 2 grader. Vi skal sørge for at give de europæiske bilproducenter et stærkt incitament til fortsat at være blandt de mest teknologisk avancerede i verden og udvikle langt mere klimavenlige biler, end vi ser i dag,” siger energi- forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

Fakta

  • Transportsektoren står for godt 20 procent af EU’s samlede CO2-udledninger og udgør cirka samme størrelse i Danmark.
  • Efter sommerferien vil regeringen udgive en ny klimaplan.

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN OG BLIV ABONNENT

Vælg beløb