Den faglige organisation Lederne lavet en kortlægning af danske chefer og deres adfærd i den offentlige debat. Undersøgelsen viser, at et stort flertal af danske chefer giver sig selv mundkurv på for at undgå negativ opmærksomhed, kritik og shitstorme, skriver Børsen.
”Det er især de sociale mediers udbredelse – og dermed enhver brugers mulighed for at komme af med selv meget voldsomme ytringer uden filter – der spiller en vigtig rolle i, at ledere giver sig selv mundkurv på.
Flere end tre ud af fire svarer nemlig, at de er blevet mere forsigtige med, hvad de siger og skriver – eller hvordan de generelt optræder i offentligheden. 52 pct. siger endda, at de overhovedet ikke kommenterer på sociale medier, og mere end hver tredje siger, at de bruger deres egne profiler på sociale medier langt mindre end tidligere.
Det er ærgerlige tal, hvis det betyder, at lederne holder sig fra at deltage i samfundsdebatten, også når den bliver politisk. Debatten bliver fattigere, hvis danske ledere ikke kan eller tør byde ind”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)