Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

 

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre

At dyrene har haft et godt liv betyder stadig mere for forbrugerne.

I løbet af det seneste år er salget af varer med Coops Dyrevelfærdshjerte således vokset med 6,5 procent.

Andelen af kunder, der mener, at der er mere fokus på dyrevelfærd er steget fra 59 procent til 78 procent.

Og 63 procent af de adspurgte i en ny analyse fra You Gov svarer, at de foretrækker kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Det får nu producenter til at omlægge deres produktion, så deres dyr får mere plads og bedre forhold.

”Det er nok den mest markante ændring i forbrugernes adfærd i forhold til fødevarer, siden økologien fik sit gennembrud. Det er ekstremt positivt, fordi det betyder konkrete og mærkbare forbedringer for dyrene,” siger CSR-direktør i Coop, Signe Frese.

I 2016 introducerede Coop som de første en mærkningsordning for dyrevelfærd, Dyrevelfærdshjertet, hvor varer kan få mellem 1 og 4 hjerter, hvis de tilbyder ekstra gode forhold for dyrene i forhold til, hvad lovgivningen kræver.

”Hensigten med ordningen er at stimulere interessen for dyrenes velfærd, så producenterne i større omfang vil forbedre forholdene. Det har vi set en række af vores største leverandører gøre, og de bliver belønnet af kunderne i form af større salg. Et eksempel er kyllingerne fra De 5 Gaarde, hvor gårdene har bygget verandaer, så kyllingerne har mere plads og mulighed for frisk luft. Lige nu er landmænd på Bornholm i gang med at bygge deres stalde om, så Bornholmergrisen får mere plads og dermed får 1 velfærdshjerte,” siger Signe Frese.

I denne uge indleder Coop i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma den første af flere planlagte kampagner for Dyrevelfærdshjertet med tilbud på mange af varerne. Hjertet findes nu på 400 forskellige varer, inden årets udgang forventer Coop at passere 500. Og målet er at have mærket på 1000 forskellige varer i 2020.

I den nye undersøgelse fra You Gov fremgår det i øvrigt, at 25 procent af forbrugerne nu kender Coops Dyrevelfærdshjertet. Også statens mærke, der kom senere, har et flot kendskab på 22 procent.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)