De hykleriske danskere

 

Vi danskere er verdensmestre i symbolpolitik, skriver Sanne Markwall, adm. direktør og stifter, Makemystrategy.com, i Børsen.

”Vi boykotter amerikanske produkter, mens vores lommer buler af iphones. Jolly Colas nye kampagne er genialt dansk: En cowboyhat vs. en klaphat. Men lad os nu være ærlige – vi drikker Jolly, fordi den smager af 90’er-nostalgi, ikke fordi vi hader Trump. Hvis danskere virkelig ville ramme USA, skulle vi boykotte Netflix, Disney+ og Marvel-film.

Spørg en dansker: ’Køber du amerikanske biler? Svaret er et forarget ’Nej! Vi har jo Volkswagen og Volvo. Men kig på tallene: Danmarks mest solgte bil i 2024 var Tesla Model Y – et amerikansk mærke, produceret i Kina.

Vores computere er macbooks. Vores telefoner er iphones. Vores smartwatches er … ja, også Apple. Her er den ubekvemme sandhed: Danske forbrugere elsker amerikanske produkter. Fordi de er bedre. Fordi de virker. Fordi Europa har glemt at konkurrere på andet end bæredygtig design og gdpr-compliance”.

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)