Det vil danskerne vide inden efterårsferien

En stor del af danskerne er bekymret for, hvordan udlandsrejsen vil forløbe i efterårsferien på bagkant af en turbulent sommer hos fly- og lufthavnsselskaber. Særligt én ting bekymrer.

Hos Alm. Brand Group har der været ekstraordinært travlt i det sidste halve år, hvor markant flere kunder har henvendt sig om rejser.

”Telefonerne gløder og har gjort det siden maj. På vores mest travle dage er niveauet for henvendelser om rejser højere end før corona. Det er ekstraordinært, hvor bekymrede kunderne er for, hvordan de er stillet, hvis noget går galt på rejsen,” fortæller Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, der er en del af Alm. Brand Group.

Det er de rekordhøje antal bagageforsinkelser i de europæiske lufthavne i sommerferien, der har fået flere danskere til at bekymre sig om udlandsrejsen i efterårsferien.

”I de sidste mange år har det typisk været spørgsmål om, hvordan man er stillet som kunde ved sygdom på rejsen, men nu er det bagageforsinkelser, der har taget førstepladsen blandt bekymringerne.”

Alm. Brand Group har fået 46 pct. flere anmeldelser af bagageforsinkelse i sommeren i år sammenlignet med samme periode i 2019, før corona prægede vores rejsevaner:

”Der er ingen tvivl om, at kundernes oplevelse med bagageforsinkelse, flyselskabernes strejker og flyaflysninger fra sommerferien stadig er helt frisk i hukommelsen.”

Der er dog hjælp at hente, fortæller skadesdirektøren:

”Vi dækker som udgangspunkt bagageforsinkelsen, hvis man har indboforsikring i Codan. Men selvom vi erstatter økonomisk, så kan vi desværre ikke skaffe de ting, der har høj affektionsværdi. Hvis du derfor rejser med genstande, der er meget betydningsfulde for dig, så hav det med i håndbagagen.”

LÆS OGSÅ:  Husk at have tjek på forsikringerne, inden du hopper på skiene

Det har vi typisk ikke styr på, inden vi rejser
Ved siden af baggageforsinkelser og spørgsmål om sygdom under rejsen oplever Alm. Brand Group, at flyaflysninger, -strejker og -konkurs fylder i henvendelserne fra kunderne.

”Hvis man som kunde oplever flyaflysninger, forsinkelser eller bøvl med baggage på grund af strejker, er det selve fly- eller rejseselskabet, der skal rettes henvendelse til. Ved konkurs kan Rejsegarantifonden hjælpe i nogle af tilfældene,” fortæller skadesdirektøren og tilføjer:

”Ved sygdom skal man tage fat i sit forsikringsselskab. Er du kunde hos os, kan du få fat i os døgnet rundt på vores akuttelefon.”

Det ringer danskerne og spørger om

  1. Hvordan er jeg stillet, hvis min bagage er forsinket?
    Hvor mange timer, skal der gå før min forsikring træder i kraft?
  2. Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver syg undervejs?
    Kan jeg få hjemtransport?
  3. Hvordan er jeg stillet, hvis mit fly bliver forsinket eller aflyst?
    Er jeg dækket af forsikringen?

Gode råd inden du køber rejsen

Hvor går turen til?
Undersøg at din rejseforsikring dækker dig på din ønskede destination.

Rejseforsikringen

Undersøg hvilke begrænsninger din rejseforsikring har, hvis du rejser til et land med fx høj corona-smitte og mange restriktioner, der begrænser ens råderum og muligheder.

Afbestillingsforsikring
Vær opmærksom på, hvordan din afbestillingsforsikring dækker dig.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)