Hver fjerde idrætsforening er rykket ind i folkeskolen

Flere end 2.000 foreninger samarbejder med landets folkeskoler. Samarbejdet giver værdi for både skoler og foreninger.

Samarbejdet mellem idrætsforeninger og landets skoler trives. I alt har 23,4 procent af foreningerne indgået aftaler med én eller flere skoler. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Idrætsforbund (DIF) har foretaget blandt alle DIF’s og DGI’s idrætsforeninger.

”De flere tusinde samarbejder vidner om, at der er noget at hente for både skoler og foreninger. Folkeskolen er et oplagt udstillingsvindue for idrætsforeningerne, og et bredt udbud af idrætter er særligt vigtigt for de elever, der ikke er vokset op i foreningslivet og ikke tiltales af de klassiske skoleidrætter. Og så øger det både trivsel, sundhed og læring i undervisningen, hvis eleverne får pulsen op i løbet af dagen,” siger Liselotte Byrnak, projektleder i Bevæg dig for livet – skole, der er et samarbejde mellem DIF, DGI, Dansk Skoleidræt og VIA University College.

En undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier fra 2016 viser, at op mod hver fjerde elev starter til idræt i fritiden, efter at have prøvet den i skolen.

En jungle
Selvom der altså er godt gang i samarbejdet generelt, er der fortsat behov for at se på, hvordan man kan styrke forholdene lokalt.

”Det kan være en jungle for både foreninger og skoler at finde ud af, hvem og hvordan man skal have fat i, hvis man ønsker at starte et samarbejde. Her spiller kommunen en vigtig rolle som ’matchmaker’ og for at dække de omkostninger, der er forbundet med arbejdet. Det er ofte frivillige fra foreningerne, men det kræver både tid og resurser, hvis det skal have den ønskede effekt,” siger Liselotte Byrnak.

Engagerede instruktører
Mange idrætter har arbejdet målrettet på at styrke samarbejdet mellem skoler og foreninger, siden det blev skrevet ind i folkeskoleloven med indførslen af ’Den Åbne Skole’. Blandt andet Dansk Håndbold Forbund, der har flere end 200 skolesamarbejder.

”I dansk håndbold har vi en årelang tradition for at skabe samarbejde mellem håndboldklubber og skoler. Der er åbenlyse fordele ved at styrke båndene og samarbejdet. Noget af det vigtigste skolerne peger på er, at de oplever engagerede og velkvalificerede instruktører, der leverer håndboldprodukter af høj kvalitet, til glæde for både lærere og skolebørn. Tilsvarende peger håndboldklubberne på, at de tager et medansvar for at skabe bevægelse i skolen, ligesom de får sat klubben på landkortet i lokalområdet og oplever stor medlemstilgang som følge af disse samarbejder,” forklarer Steen Jørgensen, udviklingschef i Dansk Håndbold Forbund.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)