It-iværksætter vokser med rekordfart

 Mathias E. Nielsen har med Asperger og flere andre diagnoser langt fra haft en nem indgang på arbejdsmarkedet. Til gengæld kan han noget med en computer og kundeservice, som andre ikke kan – og det har kunder på hele Sjælland fået øje på. GladTeknik A/S tilbyder at reparere tilskadekomne computere både hurtigere og billigere end de etablerede spillere på markedet uden at gå på kompromis med kvaliteten. Forretningen er vokset med rekordfart, og virksomheden er netop flyttet til nye og større lokaler på Arnold Nielsens Boulevard i Hvidovre for at kunne følge med efterspørgslen.

>De fleste kender til det. Frygten for, at computeren bliver skadet i et omfang, så dataene enten ikke står til at redde, eller at reparationen er så dyr, at det ikke kan betale sig andet end at købe en ny computer.

Det synes Mathias E. Nielsen er helt forkert.

”På de store, autoriserede værksteder er der helt klare retningslinjer, der fortæller, at reparatørerne faktisk nærmest ikke må reparere noget som helst – de skal udskifte komplette reservedele i stedet for at reparere dem. Det er der alt muligt forkert ved, hvis du spørger mig: Det er et stort spild og ikke særlig bæredygtigt, fordi langt de fleste skader kan sagtens repareres, og derved undgår man at smide dyr elektronik ud,” siger Mathias E. Nielsen.

Samtidig er det meget dyrt for kunden, som derfor lige så godt kan købe en ny computer. Det tager som regel også lang tid. Alt det har Mathias E. Nielsen derfor gjort op med.

”Vi laver en egentlig reparation helt ned på komponentniveau. Vi genfinder stort set altid tabte data. Vi nørkler med fx loddekolber, hvis det er det, der skal til. Vi udskifter ikke bare reservedelene. Hvis det er skærmen, den er gal med, så nøjes vi med at skifte glasset, og hvis det er batteriet, så fjerner vi ikke bare hele toppen af computeren. Hvis det er bundkortet, så går vi ind og udskifter komponenterne, dvs. de små IC-chips,” siger Mathias E. Nielsen, der startede GladTeknik i Virum, men nu har slået sig ned i Hvidovre med sin kæreste.

LÆS OGSÅ:  Unge bliver iværksættere som aldrig før

Kunden sparer mange penge på reparation frem for udskiftning. Hvis man går til de store værksteder, løber fx et nyt bundkort fra Apple til en Mac Pro plus et par timers arbejdsløn op i over 10.000 kr. En reparation af bundkortet hos GladTeknik koster typisk mindre end det halve af den pris. Bonussen er, at en reparation desuden er mere miljøvenligt, end at smide computeren ud.

”Vi tager heller ikke penge for grundlæggende fejlfinding. Det skal altid kunne betale sig at få undersøgt, om det kan svare sig at få sin computer repareret,” mener Mathias E. Nielsen, der også peger på tidsfaktoren.

Hurtig service har ført til hurtig vækst
”For mange, eksempelvis erhvervsdrivende, kan det være en katastrofe at stå uden sin computer i længere tid, og det er vi naturligvis opmærksomme på. Derfor garanterer vi, at en tekniker går i gang med sagen inden for 24 timer på hverdage og har desuden en express-service, hvor vi for et mindre gebyr går i gang inden for to timer.”

Dette fokus på kundens behov er der blevet lagt mærke til. Gennem GladTekniks blot toårige levetid er virksomheden vokset ud af først et lille kollegieværelse i Virum, siden et rækkehus i Hvidovre, hvor to værelser blev slået sammen til at udgøre et værksted med fire tilknyttede medarbejdere. Nu har GladTeknik netop indviet nye, store lokaler på Arnold Nielsens Boulevard med ca. 10 personer tilknyttet. Samtidig er omsætningen løftet til over 500.000 kr. om måneden.

I de nye lokaler er der plads til både et stort værksted, administration og butik og til at få endnu flere medarbejdere. Ikke mindst flere teknikere kan der blive behov for, fordi GladTeknik i øjeblikket arbejder på mere end fuldt tryk for at imødekomme efterspørgslen.

LÆS OGSÅ:  Danske topiværksættere indgår partnerskab med Vækstfonden

”Men vi skal heller ikke være for store. Det er vigtigt for os at være et specialistfirma, hvor vi er tæt på kunderne, og de oplever at få en særlig behandling.”

Føler sig som den vigtigste kunde
GladTeknik får god respons fra kunderne. På TrustPilot får virksomheden en TrustScore på 5 ud af 5 mulige. En af de meget tilfredse kunder hos GladTeknik er advokatfirmaet DreistStorgaard, der har afdelinger i Køge, Sorø og Næstved.

”De gør noget, ingen andre har formået at gøre. Når vi kalder på GladTeknik, står der en medarbejder her i løbet af et par timer. De diagnosticerer nærmest med det samme, og computeren er repareret inden for 24 timer,” fortæller Kevin E. Larsen, der er økonomi- og administrationschef hos DreistStorgaard.

”Det er en helt fantastisk service og en kæmpe hjælp for os. I vores branche er vi jo dybt afhængige af, at vores computere virker. Samtidig er tid en vigtig faktor, fordi vi har mange stramme og vigtige deadlines. Retsmøder for eksempel,” siger Kevin E. Larsen.

”GladTeknik får os til at føle os som deres vigtigste kunde. Det er en stor fornøjelse. Jeg har aldrig oplevet service på det her niveau – og vi har ellers mange leverandører,” siger Kevin E. Larsen.

Diagnoser, idioter og CSR
Det har ikke været den snorlige vej, der har ført til succes for Mathias E. Nielsens, der både har autismediagnosen Aspergers syndrom og flere andre diagnoser som fx ADD. Men det er samtidig disse barrierer, der har ført til, at han gør tingene på sin helt egen måde.

Skolegangen var en udfordring, fordi han fagligt var mange længder foran de andre elever og kedede sig bravt. På universitetet læste han geofysik og rumteknologi, som han fordybede sig i nat og dag. Men det kostede på det sociale plan og endte med en depression.

LÆS OGSÅ:  Halvdelen af danskerne er skeptiske overfor øget deling af persondata i det offentlige

”Den depression blev et vendepunkt. Jeg skulle finde et nyt ståsted, og sammen med Jobcentret i Lyngby besøgte jeg stribevis af virksomheder for at finde et sted, jeg kunne komme i jobprøvning. Efter mere end 70 besøg fik jeg endelig en praktikplads på et Apple-værksted.”

Det satte turbo på Mathias’ karriere som computerteknikker. Men han oplevede dog på flere arbejdspladser at blive unfair behandlet, og han stillede sig selv spørgsmålet: ”Hvor stor er sandsynligheden for, at alle chefer i den her branche er idioter?”

Med sin egen forretning er han fast besluttet på ikke selv at blive en af idioterne. Tværtimod er han stærkt optaget af at rumme forskelligheder og give medarbejdere, der ville have svært ved at finde job andre steder, en mulighed for at komme ud at lave noget, der giver mening.

”Det kan godt give noget ekstra arbejde at have ansatte med forskellige diagnoser. Men de giver jo også meget igen, og at se dem blomstre er det hele værd.”

Forstår hinanden
20-årige Marcus Aaslund Bonnevie har ligesom Mathias E. Nielsen Aspergers syndrom og har taget turen fra teknikker til nu også at stå for hele administrationen af GladTeknik. På spørgsmålet om, hvad han synes om at arbejde i GladTeknik, svarer han:

”Det er uden sammenligning den bedste arbejdsplads for mig. Hvor ellers skulle jeg være nået så langt, som jeg er kommet her,” spørger han og tilføjer om samarbejdet med Mathias:

”Det, vi laver, er ikke bare noget, vi fyrer af. Det skal være ordentligt. Og så kommunikerer vi virkelig godt, fordi vi forstår hvordan hinanden tænker.”

GladTekniks tilgang til at rumme medarbejdere med forskellige udfordringer har to gange nomineret dem til årets CSR-virksomhed af Furesø Kommune.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)