Turister efterspørger i stigende grad autentiske oplevelser, hvor natur, mad fra lokalområdet, lokale historier og fælles aktiviteter er med til at gøre ferien helt særlig. Ofte er det de unikke oplevelser og nære møder med lokalbefolkningen, der giver de magiske ferieoplevelser – dem som bliver til uforglemmelige ferieminder, fortælles videre og eventuelt opsøges igen.
Ferien begynder allerede ved planlægningen derhjemme. For en kommende gæst er det første møde som regel digitalt – det kan være et besøg på en hjemmeside eller et tip på Facebook. Derfor gælder det om at have en digital synlighed, der giver gæsten lyst til at læse mere, tilmelde sig et nyhedsbrev eller booke oplevelsen eller overnatningen med det samme. Målet er ikke bare at inspirere, men at appellere til handling; ”call to action” – som det også hedder på fagsprog.
Men hvordan får de lokale oplevelsesvirksomheder i endnu højere grad udviklet produkter, der matcher de nye trends? Og hvordan får de synliggjort oplevelserne, særligt på de sociale medier, så flere købestærke og aktive turister finder vejen hertil? Det bliver projektets omdrejningspunkt i samarbejde med lokale virksomheder, destinationsselskaberne og øvrige turismeaktører.
Derfor inviterer React 1.2 til digitalt Kick-off, hvor der stilles skarpt på de magiske ferieoplevelser før, under og efter ferien. På Kick-off præsenteres et tilbud til de lokale virksomheder om at deltage i et innovationsnetværk, hvor man gennem et workshopforløb arbejder med oplevelsesdesign, den digitale kunderejse, værdiskabelse gennem samarbejde, bæredygtighed og meget mere. Alt sammen med udgangspunkt i den enkelte virksomhed og områdets attraktioner, og med et hold af eksperter tilknyttet, der vil understøtte forløbet og bidrage med 1:1 sparring.
Til Kick-off vil deltagerne blandt andet møde lokale turismeaktører og entreprenører, der vil fortælle om de muligheder, de ser i de nye trends, hvor særligt mikroturismen har stor medvind. Her vil også være fagligt indspark med turismeforsker Jens Friis Jensen fra RUC, som vil introducere deltagerne for oplevelsesøkonomiens potentialer. Han har været med til at udvikle React 1.2-forløbet og vil også være gennemgående underviser på projektets workshops.
Kick-off finder sted online torsdag d. 22. april kl. 9.30-11.00. Deltagelse i Kickoff er gratis.
Arrangementet henvender sig både til private og offentlige turismeaktører, herunder destinationsselskaber, visit-organisationer, erhvervshuse, turisme- og oplevelsesvirksomheder – og andre, der har interesse i at følge den lokale turisme- og erhvervsudvikling på nært hold.
Hos Landdistrikternes Fællesråd er der store forventninger til projektets målsætning, som formanden håber vil møde opbakning fra deltagerne:
– Med sit set-up kommer indsatserne hele vejen rundt. Det er et godt eksempel på, hvordan vi ved at gå sammen kan forløse det potentiale, som landdistrikterne har – et potentiale, som kan skabe ny vækst og udvikling inden for mikroturismen og det lokale. Jeg håber, at man vil gribe muligheden for at samarbejde på tværs med fornyet blik for værdikæder, kommunikation og produkter, siger Steffen Damsgaard og understreger:
– Virksomhederne får mulighed for at få en saltvandsindsprøjtning, der kan mærkes på bundlinjen.
React 1.2 (Resort for Active Coastal Tourism) er en fortsættelse af React1.0, som overordnet har til formål at tiltrække flere turister til destinationer i Region Sjælland, Region Syddanmark plus den tyske grænseregion.
Udover Landdistrikternes Fællesråd er Holbæk Kommune og Erhvervshus Sjælland partnere i projektet. På tysk side er partnerne Ostsee – Schleswig-Holstein, Stadt Fehmarn og WFA, Kreis Plön.
Dette projekt finansieres af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)