Den er CO2-neutral i sig selv, meldte regeringen sidste år, da en gigantisk infrastrukturplan til 160 mia. kr. blev præsenteret. Meget tyder dog på, at regeringen har talt mod bedre vidende og i værste fald pyntet på virkeligheden i de svar, som blev overleveret til Folketinget, og som mundede ud i, at et bredt flertal af partierne i sidste ende stemte for aftalen, skriver Berlingske.
”I forbindelse med fremlæggelsen af den omfattende ’Infrastrukturplan 2035’ udtalte finansminister Nicolai Wammen, at aftalen »betyder isoleret set faktisk et lille grønt plus«. Transportminister Benny Engelbrecht havde dog tilbageholdt de CO2-beregninger, der lå til grund for aftalen.
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested er ’ikke et sekund i tvivl om, at beregninger over CO2-udledningen forbundet med opførelsen af de mange infrastrukturprojekter ville medføre, at den samlede aftale vil gå fra at være ’grøn’ til ’sort’.
’Det er jeg ikke alene bange for, nej, jeg ved, at det så er en sort aftale. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl, om at det er derfor, man ikke har ønsket at få de tal frem, for det havde på stedet gjort aftalen sort, hvis man havde taget CO2-udledningen fra anlægsdelen med’, siger han”.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)