Næsten halvdelen af danske forhandlere med ekspansionsplaner retter blikket mod Tyskland

En ny undersøgelse, Retailbarometer 2024, fra den globale fintechplatform Adyen afslører, at knap halvdelen af danske forhandlere vælger Tyskland som deres foretrukne marked, når de planlægger at ekspandere til udlandet. Dette gælder for hele 42% af de adspurgte forhandlere, som både er overvejende online eller også har fysiske butikker. Denne udvikling rejser de interessante spørgsmål: Hvad gør Tyskland så attraktivt for danske detailvirksomheder, og hvilke muligheder ligger der for dem i det tyske marked?

Tysklands placering som det foretrukne marked for ekspansion er nemlig markant højere end Danmarks andre nabolande, hvor andenpladsen i undersøgelsen indtages af Sverige med 25%. Herefter kommer Frankrig (23%), USA (22%) og Norge (21%)1. At lige netop Tyskland er højdespringer på listen er måske ikke så overraskende, når man tager Tysklands størrelse og placering i Europa i forhold til Danmark i mente. Men med nye ekspansionstendenser for de danske detailhandlere og virksomheder, viser Retailbarometeret alligevel nogle interessante pointer. Således uddyber Andreas Wenzel, CEO i Dansk-Tysk Handelskammer, også Tysklands vigtighed for Danmarks detailhandel:

”Tyskland er på grund af sin store og mangfoldige forbrugersammensætning samt sin centrale placering i Europa et yderst attraktivt marked for danske detailvirksomheder. De 80 mio. forbrugere udgør et enormt potentiale for vækst og ekspansion. Derudover er logistikken effektiv og markedsanalyser nemme pga. den geografiske nærhed. Attraktiviteten afspejles i de stærke erhvervsmæssige bånd mellem vores lande, og viser de danske virksomheders tillid til det tyske marked som springbræt for videre europæiske ekspansion”, siger Andreas Wenzel, CEO Dansk-Tysk Handelskammer. 

Det tyske marked som topdestination for dansk design

Opgørelser viser, at antallet af danske butikker i udlandet ligger på omkring 15.000 verden over2. Det er derfor tydeligt, at der i Danmark er en stor lyst til at erobre andre markeder. Der findes mange eksempler på danske detailhandlere, som har udvidet til Tyskland – specielt inden for mode og design.

Lige netop modebranchen scorer også højt i Adyens Retailbarometer 2024, da 45% af de adspurgte detailhandlere, som har et ønske om at ekspandere til Tyskland, kommer fra denne del af branchen1. En del af forklaringen kan være, at dansk design har et godt navn i udlandet med 2.900 mode- og tekstilbutikker rundt om i verden2. Af Udenrigsministeriet kaldes Danmark sågar en verdensberømt design-nation hvad angår både møbler, arkitektur og mode3. Også i Tyskland er dansk design et eftersøgt kvalitetsstempel, og Tyskland er da også det største marked for den danske modeindustri4.

Det er derfor vigtigt at kende de tyske forbrugere godt, så markedsføring og andet materiale er tilpasset de tyske forbrugere4. Det kræver ikke kun en stærk tilstedeværelse online, men også en dybdegående indsigt i kundernes behov og præferencer, hvis man har planer om at ekspandere både online og fysisk.

”Det tyske marked er et naturligt ekspansionsmarked for danske virksomheder, men forbrugeradfærden er forskellig. I Tyskland skal danske virksomheder implementere betalingsmetoder ud over traditionelle kort, da markedet i høj grad består af mobilpunge, kontanter, direkte betaling og kreditmuligheder som Klarna. For en vellykket lancering skal du forstå denne adfærd og skabe den oplevelse, som kunden forventer”, siger Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen, Nordics & Baltics.

Teknologier som Adyens Unified Commerce giver detailhandlere værktøjer til at åbne butikker globalt og opnå en mere nuanceret forståelse af deres kunder gennem analyser af betalingsdata. Ved at integrere denne teknologi kan danske detailhandlere fortsat styrke deres position på det tyske marked og sikre, at deres onlinehandel er både effektiv og kundecentreret.

 

1 Retailbarometer 2024, Adyen

2 Dansk Erhverv: Antallet af danske butikker i udlandet slår rekord 

3 Udenrigsministeriet: Eksport af dansk design, møbler og mode – sådan hjælper vi

4 Business Tyskland: Business fokus: Salg af dansk design i Tyskland

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)