Naturfagsmaraton: Over 26.000 elever dyster om de bedste opfindelser

Rekord stor deltagelse: Over 26.000 skoleelever fra 5. og 6. klasser over hele landet dyster på engagement, gode ideer og om de bedste opfindelser. Om kun fem dage, den 30. januar, lyder startskuddet til Danmarks største konkurrence i naturfag.

Hvordan kan en lille landsby i Indonesien skaffe rent drikkevand, så børnene ikke længere skal bære tunge spande med vand fra floden? Hjælp købmanden til at opdage nye kunder i butikken! Hvordan kan man flytte flest kuglepenne hurtigst muligt på en fabrik? Det er bare nogle af de problemstillinger, som over 26.000 5. og 6. klasseelever skal komme med deres bedste bud på til dette års Naturfagsmaraton.

Naturfagsmaraton begynder officielt den 30. januar, når over 400 elever fra lokale skoler gæster Grundfos i Bjerringbro, der er værter til årets startskuds-finale.

Man skal være i god naturfagsform
Siden november, hvor opgaverne blev offentliggjort, er formen blevet pudset af i mange klasseværelser over hele landet. For ud over at være en finaledag, hvor op til 24 klasser mødes og dyster på opfindsomhed, så er Naturfagsmaraton også et skræddersyet undervisningsforløb, som lærere for 5. og 6. klasser kan indarbejde i undervisningen i natur og teknologi. Men nu starter finalerne snart og direktør i Naturvidenskabernes hus, der står bag Naturfagsmaraton, Nanna Seidelin, glæder sig:

”Finalerne er en kæmp fest for fællesskab, sammenhold og glæden ved at opfinde, men det er også en udfordring for mange klasser, for man kommer bestemt ikke sovende til at vinde finalerne. Men mest af alt, så er vi stolte og glade over, at så mange er med i år. Vi ønsker alle held og lykke i finalerne,” siger hun.

Animationer som tema til årets Naturfagsmaraton
Til Naturfagsmaraton skal eleverne blandt andet fremstille deres egne animationsfilm om naturvidenskabelige emner. For eksempel skal de animere, hvordan et hvedekorn bliver til en hvedeplante, og hvordan et led i kroppen virker.

Programchef for Naturfagsmaraton i Naturvidenskabernes Hus, Janus Halkier, forklarer, at animationer kan give eleverne et helt nyt syn på naturfaglige spørgsmål:

”Når elever skal forklare naturfænomener med en animation i stedet for på skrift, begynder de at reflektere og diskutere på en anden måde. For man kan ikke fortælle en historie, der forklarer og viser noget, som man ikke selv forstår,” siger han.

Dermed er animationer en innovativ måde at lære naturfag på, hvor eleverne udfordres til at skabe mentale billeder af det, de undersøger.

Arbejd som en ingeniør til Naturfagsmaraton
For første gang har lærerne i år mulighed for at arbejde med opgaver, der tager udgangspunkt i en nyudviklet engineering-didaktik. Engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Med en introduktion af en ny didaktik sætter Naturfagsmaraton derfor fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse – fra de første undersøgelser til testfasen. Projektet, som initiativet indgår i, hedder Engineering i skolen og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

Læs mere om animationer som en del af undervisningen her.

Læs mere om engineering-didaktikken i Naturfagsmaraton her.

Læs mere om projekt Engineering i skolen, som indgår i Naturfagsmaraton i år.

Fakta: Om Naturfagsmaraton

  • I år deltager over 26.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet. Se listen her.
  • Der er 61 finaler og elever fra 51 forskellige kommuner deltager.
  • Det er 15. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.
  • Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, NORDEA-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Hent opgaverne til årets Naturfagsmaraton.

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til femte og sjetteklasser i hele landet. Både elever og lærere får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne bliver frigivet i november og er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 lokale klasser dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)