Politiet vil hjælpe borgere med at betale bøder

De næste seks uger ringer politiet til borgere med ubetalte bøder for at blive klogere på, hvordan politiet kan hjælpe flere til at betale rettidigt. Politiet forventer at kontakte ca. 5.000 borgere.

Når en bøde ikke bliver betalt, går et stort maskineri i gang hos politiet, Gældsstyrelsen og domstolene for at indkassere pengene. Politiet sætter derfor gang i en undersøgelse af, hvorfor nogle bøder ikke bliver betalt.

Undersøgelsen fokuserer på de sager, hvor politiet har udstedt et bødeforelæg, som modtageren ikke har fået betalt. Det kan fx være i sager om overtrædelse af færdselsloven, gadeuorden, besiddelse af euforiserende stoffer eller tyveri.

I runde tal er der hvert år 133.000 af den slags bøder, der trods rykkere ikke bliver betalt og derfor bliver sendt til afgørelse i retten. Politiets bødeafdeling forventer at ringe til ca. 5.000 af borgerne i disse sager i løbet af de næste seks uger.

“Det er helt frivilligt, om man vil medvirke, men det håber vi selvfølgelig, at mange har lyst til, for det er sådan, vi kan lære og blive bedre. Der kan være mange årsager til, at borgerne ikke har fået betalt deres bøder – måske er de stødt på problemer, som vi kan være med til at løse. Det vil vi gerne vide mere om,” siger afdelingsleder Jeppe James Olsen fra bødeafdelingen i Politiets Administrative Center.

Han understreger samtidigt, at bødeafdelingen ikke vil bede om borgernes personlige oplysninger om fx personnummer, NemID og betalingskort. På den måde kan borgere vide sig sikre på, at opkaldet reelt er fra politiet og ikke fra en svindler, der forsøger at udnytte politiets undersøgelse til at skabe sig uretmæssig adgang til borgernes oplysninger eller penge.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)