Sihaam Mohamoud, tidligere elev i folkeskolen og gymnasiet, beskrev for nylig sin skoletid således: ”Vi gik jo alle sammen lidt i frygt. Ikke fordi skolen lærte os at være bange, men fordi nogle elever gjorde det. Og lærerne? De er selv bange, ja rædselsslagne”. ”
Kan det tænkes, at denne vold ikke alene er udslag af børns vrede og ustyrlig afmagt, men at de bruger vreden bevidst og taktisk? At de måske ligefrem har fået fortalt hjemmefra at bruge den “intentionelt som den er skabt til”, spørger Sofie Danneskiold-Samsøe, der er lektor og ph.d. ved Københavns Professionshøjskole, i Berlingske.
”Man skulle tro, lærerne havde en pistol for hovedet, når de snakkede om de her meget betændte emner. Fordi der var nogen, der sad og sendte onde øjne mod dem. Derfor taler lærerne ‘diplomatisk’ om de betændte emner. Eller de viger helt uden om emner, der giver ballade. Lærernes selvcensur forplanter sig til eleverne. De lærer at slå blikket ned og lukke munden: ‘Generelt har vi ikke måttet snakke om visse emner eller spørge til visse emner, fordi der var en gruppe, der var yderst voldsparate eller i hvert fald klar til kamp‘.
Frygten forplanter sig til lærernes organisationer. De bliver også ‘diplomatiske‘ og er derfor heller ikke dem, der taler højt om voldens virkning. Tilbage står enkelte stemmer fra dissidenter som Sihaam Mahmoud. Skolens største problem er, at hun – og andre som hende – står alene. For så virker volden”.
24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.
Vær med til at sikre avisens fremtid
29,-/uge Mindstepris 749,-
Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md. | 19,-/uge Mindstepris 989,-
Min. abonnementsperiode: 1 år – kun 989kr. pr. år Spar 1560 kr. |