Indkøbsfesten Black Friday bliver en anderledes oplevelse i år i skyggen af corona. Stærke tilbud vil der stadig være masser af både online og i butikkerne, viser en ny undersøgelse fra Nets.
Black Friday-tilbuddene bliver i år spredt ud, både over tid og fysisk i butikkerne. Trods restriktioner for at forebygge smittefare, så holder en stor del af især detailvirksomhederne fast i den populære udsalgsdag. Det viser en rundspørge fra Nets, som leverer betalingsløsninger til over 140.000 webshops.
Nets har spurgt de danske kunder om deres planer for Black Friday og her svarer omkring hver tredje, at de forventer at deltage i Black Friday. Blandt detailvirksomhederne er det 42 procent, der har planlagt tilbud, mens servicevirksomheder, restauranter og lignende kun i meget begrænset omfang deltager.
– Det er tydeligt, at Black Friday er en stor salgsdag for detailhandlen. Det er blevet en veletableret begivenhed, som både butikker og kunder ser frem til. Over 82 procent af de virksomheder, der forventer at deltage, har afholdt Black Friday tre eller flere gange tidligere med gode erfaringer. Og på trods af corona, så forventer butikkerne en god omsætning. Omkring 19 procent svarer også, at de har brug for ekstra indtjening oven på nedlukningen, fortæller Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.
Afstand og øget fokus på online salg
En global pandemi harmonerer i sagens natur dårligt med kø-tilbud og nærkontakt blandt købelystne kunder. Ud over de gængse corona-restriktioner, så har 27 procent af virksomhederne valgt at indføre ekstra forholdsregler for at nedsætte risikoen for smitte.
Typisk har butikkerne valgt af køre tilbud over en længere periode for at fordele kundestrømmen. Andre forholdsregler inkluderer ekstra personale, større afstand mellem tilbuddene i butikken og øget fokus på online salg.
I det hele taget er det ikke corona-bekymring, der afholder virksomhederne fra at sætte de gule tilbudsskilte på varerne. Tværtimod er det typisk helt andre grunde, der gør sig gældende.
– Den primære grund til at droppe Black Friday er en modvilje mod at bidrage til det overforbrug, som mange forbinder dagen med. Det svarer 25 procent af de virksomheder, der ikke deltager i år. Andre svarer, at de generelt ikke kører med tilbud, eller at deres kunder ikke forventer, at de deltager, siger Natalia Laursen.
Nye EU-regler til online betalinger kan blive et problem for webshops
Blandt butikkerne er kampen om at tiltrække flest kunder på Black Friday hård, og selv den mindste forhindring kan koste hårdt tiltrængt indtjening. Derfor har Nets en anbefaling til alle webshops, der ønsker at være bedst muligt forberedt. Det drejer sig om Strong Customer Authentication (SCA). I Danmark også kendt som ’stærk kundeverifikation’.
Snart indfører EU et nyt krav om, at langt de fleste online betalinger skal verificeres med en ekstra faktor af køberen, typisk via NemID eller en sms-kode. Og selv om kravet først er obligatorisk fra januar 2021, så forventer Nets, at nogle kortudstedere allerede fra november 2020 vil begynde at afvise betalinger, der ikke lever op til de skærpede krav. Derfor kan webshops, der ikke har truffet de nødvendige forholdsregler, risikere, at deres kunder får afvist deres betalinger på Black Friday. Nets råder derfor alle danske webshops til at indføre to-faktor godkendelse hurtigst muligt, ved f.eks. at have 3D Secure aktiveret. Har man en webshop og er usikker på om den lever op til de nye krav, skal man tage fat i sin betalingsleverandør.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)