Smalhals hos de ”stenrige” danskere

En chokbølge af prisstigninger ramte de “stenrige” danskere, som handler i discountkæder mere end nogensinde før og går desuden langt mere efter kædernes egne mærker kaldet private label, der er billigere end mærkevarer, skriver Berlingske.

”En generel tendens i detailhandlen er en såkaldt downtrading, hvor man køber billigere alternativer , end man tidligere havde gjort. Der har desuden været et stort ryk mod de billige varer og genbrug, og derudover har tilbud og priskampagner fyldt mere.

Pris fylder mere, idet de høje inflationsniveauer har skabt en chokeffekt, som stadig eksisterer. Selv om inflationen er faldet, og vi ser solide reallønstigninger, så er forbrugertilliden stadig meget dårlig.

’Det er et udtryk for, at chokket sidder i os, og vi er bekymrede for økonomiens fremtid. Min forventning er, at folk vil fortsætte med at holde på pengene fremadrettet’, siger Danske Banks privatøkonom og chefanalytiker Louise Aggerstrøm Hansen, som følger danskernes forbrugsvaner tæt”.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)