Heldigvis er de fleste billister klar over, at dækkene på en bil er vigtige og at deres tilstand har stor betydning for, om bilen er sikker at køre i. Desværre er det endnu ikke sådan med billisters forståelse for støddæmperens rolle. Her er der ikke opstået den nødvendige forståelse for, at en støddæmper er en del, der ligeledes skal udskiftes en gang i mellem. Bliver den ikke det, går det ud over sikkerheden under kørslen.
Tysk undersøgelse chokerer
Monroe, som er den største producent af støddæmpere på verdensplan, har lavet en undersøgelse i Tyskland, som viser, at billister ikke i tilstrækkelig grad er opmærksomme på deres støddæmperes tilstand. Undersøgelsen er foretaget blandt 38.949 biler, som var på tyske værksteder for at blive repareret. Blandt de undersøgte biler viste der sig, at være fejl på støddæmperne ved hver anden.
Flest fejl
Selvfølgelig lå de biler med fejl hovedsagelig i kategorien af ældre biler og biler, der havde kørt mange kilometer. Hele 60 procent af støddæmpere med fejl sad på biler, der var over ti år gamle, eller som havde over 200.000 kilometer bag sig. Det er ikke overraskende. Det bekymrende er, at ejerne ikke havde tænkt på at få tjekket deres bils støddæmpere noget før.
Hvad gør støddæmperne?
En bil uden støddæmpere ville ikke være i stand til at holde kontakten med vejen. Der ville dannes svingninger i bilens fjedre, som ville forårsage, at hjulene nærmest ville hoppe i stedet for at trille på vejen. Det ville betyde, at bilen ikke kunne styres ordentligt og ikke kunne bremse, fordi dækkenes vejgreb ville udgøre en brøkdel af det sædvanlige. Den opgave, som støddæmperne udfylder, er altså at sørge for, at bilens hjul har kontakt med vejbanen, når den kører.
Hvornår skal støddæmpere skiftes?
Derfor er det utrolig vigtigt, at billister vedligeholder bilens støddæmpere. Er de defekte for eksempel på grund af en utæthed, som får olien inde i støddæmperen til at løbe ud, vil deres effekt mindskes markant. Når støddæmpernes effekt reduceres forringes bilens køreegenskaber i alvorlig grad. Hvis du vil være sikker på, at din bils støddæmpere fungerer, kan du som tommelfingerregel få støddæmperne kontrolleret hver gang din bil har kørt 20.000 kilometer og udskiftet hver gang bilen runder 80.000 kilometer. Udskiftningen skal naturligvis kun foretages, hvis støddæmperne trænger til at blive skiftet. Her må du spørge din mekaniker til råds om dæmperne.
Bremselængden forøges med defekte støddæmpere
Støddæmperproducenten Monroe har foretaget en test. I testen medvirker to helt ens biler. Den eneste forskel er, at den ene bil har støddæmpere, der er helt nye, mens den anden bil har defekte støddæmpere, der kun har den halve effekt af de nye. Testen viser, at når bilerne kører 50 kilometer i timen, kan bremselængden for bilen med de defekte støddæmpere risikere at være forøget med 2-3 meter. Grunden til det er alene støddæmpernes slidtage.
Kritisk forøgelse
2-3 meter lyder måske ikke af meget, men i kritiske situationer kan det være forskellen på liv og død for dig og dine passagerer, eller for dem du ikke formår at bremse for. Forestil dig en hård opbremsning på motorvejen. Her er det meget få meter, der kan være afgørende for, om du når at standse inden du banker ind i den forankørende med høj hastighed. Eller forestil dig kørsel i byen, hvor et barn pludselig løber ud foran dig eller en cykellist ikke ser sig for. Her kan 2-3 meter være altafgørende for, om de bløde trafikkanter overlever. Ud over at bremselængden forøges vil en bil med defekte støddæmpere også have vanskeligt ved at dreje skarpt. Undvigemanøvrerne vil dermed forringes, hvilket kun forværrer de kritiske situationer betragteligt.
Støddæmperne skal udskiftes i par
Når støddæmpere udskiftes skal de skiftes parvis. Det vil sige at støddæmperne på begge forhjul skal skiftes samtidigt og det samme gælder dem på baghjulene.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)