Selvom rekordmange i år holder sommerferie herhjemme, er der fortsat en del danskere, som er taget til udlandet eller planlægger at rejse i juli og august.
Men bekymrede kunder i forsikringsselskabet Codan henvender sig nu med spørgsmål om, hvordan de er stillet, hvis rejser til deres destination pludselig frarådes.
De seneste par uger er der nemlig registreret en markant stigning i smittetrykket i Spanien, en af de mest populære feriedestinationer.
”Vi følger i dag ekstra tæt med i den ugentlige opdatering af rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet, og mit gæt er, at mange danskere gør det samme,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, og henviser til, at dækningen for rejseforsikringer følger vejledningerne fra ministeriet.
”Der er specielt ét centralt spørgsmål, som vi får fra bekymrede kunder lige nu: kan jeg tage af sted på sommerferie og stadig være ordentligt dækket? Det korte svar er ja. Kunder er naturligvis omfattet af vores normale betingelser, også hvis rejsevejledningen bliver orange eller rød under opholdet. Hvis den ændres kort tid før afrejse, så kan kunder ringe til os for at høre om mulighederne for at afbestille,” siger han.
Henrik Bundgaard henviser til afsnittet ”Rejseforsikring og coronavirus” for specifikke detaljer og scenarier i forhold til dækningen. Se afsnit længere nede.
Spanien kan blive ”karantæneland”
Da Udenrigsministeriet åbnede for rejser til store dele af Europa i slutningen af juni, var det med en besked om, at der kan ske ”ændringer i landenes indrejserestriktioner eller karantæneregler”, hvis forholdene for Covid-19 udvikler sig.
De officielle rejsevejledninger bliver opdateret hver torsdag, typisk klokken 16, med udgangspunkt i en vurdering fra Statens Serum Institut.
Her er antal nysmittede ét af kriterierne, der bliver lagt vægt på, og et land eller område, der lige nu er åbent, ændrer ifølge Udenrigsministeriet status til ”karantæneland”, hvis der er flere end 30 smittede per 100.000 indbyggere.
Udviklingen i Spanien, hvor der senest er registreret 29.1 smittede per 100.000 indbyggere, har blandt andet fået de norske myndigheder til at advare om mulighed for ændrede rejsevejledninger til landet.
Ekstra mange rejseskader og travl sommer
Fra marts, hvor grænserne lukkede, og frem til juni har Codan behandlet 86% flere rejseskader blandt de 245.000 husstande, der kunde i forsikringsselskabet, sammenlignet med de seneste to år.
I perioden har andelen af sygebehandlingssager ligget på 5-7% og afbestillingsager på 70-80%. Normalt udgør sager med sygebehandling under opholdet 20-30% af rejseskaderne, mens afbestillingssager typisk udgør 30-40%.
”Vi forventer at få en ekstra travl sommer, hvor Rejsevejledningen stadig kan skift langt oftere. Men vi klar til at hjælpe og har indsat ekstra ressourcer for at kunne rådgive og betjene kunder hurtigst muligt,” siger Henrik Bundgaard.
”For tiden er en vis mængde af usikkerhed og krav om fleksibilitet et vilkår, vi er underlagt, ligesom alle andre aktører og brancher som coronakrisen påvirker i samfundet. På travle dage har vi fået femten gange så mange henvendelser, end vi plejer,” siger han.
Rejseforsikring og coronavirus
- Hvordan er jeg dækket, hvis jeg opholder mig i et land eller område, hvor der nu frarådes indrejse?
Hvis Udenrigsministeriets vejledning ændres til orange eller rød på grund af øget smittetryk, og alle ikke-nødvendige rejser frarådes, er du fuldt dækket af vores normale betingelser på rejseforsikringen, også hvis du skulle blive smittet med Covid-19.
Er der behov for hjemrejse før tid, skal du følge anvisningerne i Udenrigsministeriets vejledninger for hjemrejse og eventuelt kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab.
Hvis Udenrigsministeriet opfordrer til at komme hjem hurtigst muligt, skal man kontakte sin rejseudbyder og i sidste ende forsikringsselskabet. Hjemrejse ”hurtigst muligt” kan dog betyde, at man fortsat kan benytte sin planlagte hjemrejse.
- Hvordan er jeg dækket, hvis jeg skal afsted til et land eller område, hvor der nu frarådes indrejse?
Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.
Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte Codan og eventuelt anmelde skaden.
Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.
Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.
- Kan jeg bestille en rejse til et land eller område og fortsat være dækket på min ferie? Du kan roligt bestille en rejse til et land, hvor rejser lige nu ikke frarådes, og stadig være dækket for afbestilling – også selvom Udenrigsministeriet ændrer sin anbefaling og senere kan blive nødt til at fraråde al unødig indrejse igen.
- Hvad sker der, hvis jeg alligevel tager afsted til et land eller område, hvor der frarådes indrejse?
Vælger man at rejse til et af de lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder al unødig indrejse til, vil man fortsat være dækket som normalt, dog ikke for skader med relation til Covid-19. Det vil eksempelvis sige udgifter til hospital og behandling, hvis du skulle blive smittet under din rejse.
Du vil heller ikke være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med Covid-19. Det kunne fx være, hvis du brækkede benet og er nødt til at blive behandlet på et privat hospital i stedet for det offentlige, grundet særlige omstændigheder i forbindelse med Covid-19.
Vær opmærksom på, at der kan være forskel på dækningen hos hvert forsikringsselskab.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)