Vil forvandle den danske vinbranche med nyt online-univers

VinCooperativet er navnet på gigantisk online satsning fra Coop.På Coop.dk åbner det i dag med en helt ny måde at købe vin og alt, hvad dertil hører, inklusive rejser, smagninger og tilbehør.

Det er et nyt univers for ”vinøse og spirituøse oplevelser.”

Udvalget omfatter fra starten ca. 1100 forskellige vine og spirituosa fra hele verden. Det er dels de bedste vine, som i dag kan fås i Irma og Kvickly, dels flere hundrede vine, både store kendte klassiske vine, og nye ukendte vine, som Coop importer enten direkte fra producenten eller med parallelimport. En stor del findes allerede på det danske marked, men VinCooperativet vil sælge dem til markant lavere priser.

”Vi er i dag Danmarks største forhandler af vin, og sælger ca. 44 procent af al den vin, der sælges i dagligvarehandelen. Med den indkøbsstyrke er målet, at vi skal have samme position på nettet i løbet af de kommende fire år,” siger vinchef i Coop, Brian Karstens.

VinCooperativet adskiller sig fra andre online-vinbutikker ved at være et univers for alle, der kan lide vin: Udover vin og spiritus omfatter det også et stort udvalg af tilbehør fra glas og karafler til champagnesabler og vinkøleskabe, vinrejser i samarbejde med Albatros, forbrugermesser, middage med kendte vinmagere og smagninger mv.

”Vi vil møde danskerne i øjenhøjde, det vil sige tage udgangspunkt i deres behov for ny viden, oplevelser og vine til enhver lejlighed,” siger Brian Karstens.

Alle varerne bestilles online og leveres til døren over hele Danmark (bortset fra øer, hvortil der ikke er bro).

VinCooperativet bliver lanceret med en kæmpe åbningskampagne, der begynder i dag.

”Med kampagnen vil vi vise, at vi er anderledes end de eksisterende udbydere af vin. Vores indkøbsstyrke og vores netværk i den globale vinverden gør, at vi kan give forbrugerne nogle tilbud, de ikke er vant til,” siger Brian Karstens.

80 procent af den vin, der drikkes i Danmark, købes i supermarkeder og discountbutikker, godt 12 procent hos vinhandlere, mens online udgør omkring 4 procent.

Kommentarer