Virksomheder risikerer kæmpe skattesmæk

Danmark har i mange år nydt status som et digitalt foregangsland, men nye tal fra projektet DataForBusiness, der er sat i verden af et samarbejde mellem Dansk Industri, CBS og Alexandra Instituttet og Teknologisk Institut, for at øge danske virksomheders evne til at anvende egne data, viser dog et helt andet og mere nedslående billede. Foto: PR.

Ny lov om dækningsafgiften er netop vedtaget i Folketinget, uden at der følger en overgangsordning med for erhvervslivet, og det risikerer at koste virksomhederne store skattesmæk. Det finder DI kritisabelt.

– I DI´s optik er det under al kritik, at der ikke i den nye lov om dækningsafgift indgår en overgangsordning, som beskytter den enkelte virksomhed mod skattestigninger fra år til år på flere hundrede procent, siger Bo Sandberg, skatteøkonom i DI.

Kort før jul vedtog Folketinget loven om nye satser for dækningsafgiften. Det betyder, at til nytår stiger provenuet fra dækningsafgiften fra 2,3 mia. kr. i år til ca. 3,1 mia. kr. i 2022. I gennemsnit stiger denne særlige  ejendomsskat med ca. 37 procent i de 34 kommuner, især i hovedstadsområdet, der opkræver dækningsafgift – men den enkelte virksomhed risikerer skattesmæk på flere hundrede procent.

– Der er ganske vist lavet en stigningsbegrænsning på max 30 procent for den foreløbigt beregnede dækningsafgift – men ikke for den endelige. Tværtimod kan man få et yderligere skattesmæk med tilbagevirkende kraft, når de nye ejendomsvurderinger foreligger, siger skatteøkonomen.

DI peger på, at virksomhederne burde have været sikret samme skatterabat, overgangsordning og ikke mindst retssikkerhed, som de private boligejere ved overgangen til de nye boligskatter i 2024.

– Det er også kritisabelt, at man så sent på året fastsætter 2022-dækningsafgiftspromillerne, siger Bo Sandberg.

LÆS OGSÅ:  Regeringen vil bruge 1 mia. skattekroner på “bæredygtighed” m.m…… i Etiopien!

– Nogle kommuner har givet udtryk for, at de ønsker at fastholde dækningsafgiftsprovenuet uændret i 2022 i forhold til i dag, og således ikke gøre brug af muligheden for at opkræve ca. 37 procent ekstra i ejendomsskat på bygninger fra det lokale erhvervsliv næste år, men det åbner den nye lov sandsynligvis ikke for muligheden af, siger DI´s skatteøkonom.

Ifølge DI er det en skærpende omstændighed, at kommunerne med dækningsafgift primært befinder sig i Hovedstadsområdet, hvor oplevelsesøkonomien har været allerhårdest ramt under corona.

Kamp mod dækningsafgift – en succeshistorie

– Siden DI i 2012 intensiverede sin lokale indsats mod dækningsafgiften har 10 af de 47 kommuner, der dengang opkrævede dækningsafgift, valgt at afskaffe den til gavn for det lokale erhvervsliv. Og til nytår følger yderligere tre kommuner, når Næstved, Holbæk og Odense afskaffer afgiften, så det nu ”kun” er 34 af landets 98 kommuner, der opkræver dækningsafgift, siger Bo Sandberg.

– Ingen kommuner opkræver i dag en højere afgift end for 10 år siden, og kun ca. 10 kommuner har slet ikke sænket satsen i løbet af de seneste ti år. Så kampen mod dækningsafgiften har faktisk været en stor succes i arbejdet for et bedre erhvervsklima – men her er den nye lov om dækningsafgiftspromillerne i 2022 desværre et stort tilbageskridt, siger DI-skatteøkonomen.